Το μήκος της δίδυμης σήραγγας θα είναι 2.200 μέτρα και θα αποτελεί το μεγαλύτερο τεχνικό έργο για το Μπράλος-Άμφισσα. Σύμφωνα με τη μελέτη Τεκμηρίωσης της Κλιματικής Ανθεκτικότητας του Έργου, η οποία εκπονήθηκε τον Σεπτέμβριο 2023 (μετά τη δημοπράτηση του έργου) και ήταν απαραίτητη για την ένταξη του έργου στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021 – 2027», πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα παύσης λειτουργίας του παρόντος έργου λόγω εργασιών συντηρήσεων και ατυχημάτων και συστήνεται επομένως, η διασφάλιση της συνεχούς και απρόσκοπτης λειτουργίας του νέου οδικού έργου, μέσω κατάλληλων επεκτάσεων/παρεμβάσεων στις νέες υποδομές του έργου, που θα θωρακίζουν σημαντικά την ασφάλεια των χρηστών και του προσωπικού του οδικού έργου αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής μελέτης, στο πλαίσιο υλοποίησης της Οδηγίας για την «κλιματική ουδετερότητα» και την «κλιματική ανθεκτικότητα» 2021/C 373/01 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η τεχνική λύση κατασκευής δίδυμων σηράγγων με κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης ανά κλάδο, παρουσιάζει συντριπτικά υψηλότερη διαθεσιμότητα, 15 φορές μεγαλύτερη, έναντι της «συμβατικής» λύσης, καθώς η διευρυμένη διατομή 2 λωρίδων ανά κατεύθυνση αφενός επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εντός της σήραγγας με ταυτόχρονη κυκλοφορία, και αφετέρου εξασφαλίζει την δυνατότητα διεκπεραίωσης της κυκλοφορίας στις περισσότερες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων.
Συνεπώς καθίσταται επιτακτική η ανάγκη εξασφάλισης της διαθεσιμότητας και λειτουργίας του συνόλου του οδικού τμήματος, η οποία καθορίζεται από τη μορφή των σηράγγων. Η εξασφάλιση της λειτουργίας του νέου οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα σε περιπτώσεις απρόβλεπτων συμβάντων ή προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης δε μπορεί πλέον να βασίζεται στην ενναλακτική διαδρομή μέσω της παλαιάς οδού, καθώς αυτή λόγω της γεωμορφολογίας, των μειωμένων γεωμετρικών της χαρακτηριστικών, και της ελλιπούς συντήρησης που πιθανόν θα έχει (λόγω της μη καθημερινής χρήσης της) θα παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. Η συστηματική χρήση της υφιστάμενης σήμερα οδού λόγω συντήρησης των σηράγγων ή συμβάντων στην περιοχή των σηράγγων (ατυχήματα, αποχιονισμοί κλπ) θα αλλοιώσει τους στόχους του έργου όπως το ανθρακικό αποτύπωμα.
Σύμφωνα με την απόφαση, η κατασκευή των δίδυμων σηράγγων αντί σηράγγων αμφίδρομης κυκλοφορίας παρουσιάζει τα έξης πλεονεκτήματα:
Μείωση κινδύνου εμφάνισης ατυχημάτων από μετωπική σύγκρουση εντός
των σηράγγων, αφού καταργείται η αμφίδρομη κυκλοφορία (δηλαδή η
κυκλοφορία με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση).
Ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων προγραμματισμένων ή εκτάκτων αποκλεισμών της κυκλοφορίας εντός της σήραγγας.
Ο διαμήκης αερισμός (δίδυμες σήραγγες) συγκριτικά με τον ημιεγκάρσιο
αερισμό (σήραγγες με αμφίδρομη κυκλοφορία) υπερτερεί σε Μελέτη /
Παραμετροποίηση/Δοκιμές / Θέση σε λειτουργία.
Μείωση των προβλημάτων βιωσιμότητας και εφικτότητας υλοποίησης της
διαδρομής, τα οποία προκύπτουν από την παρουσία πάγου και χιονιού το
χειμώνα – λόγω του υψομέτρου στις περιοχές κατασκευής των σηράγγων,
καθώς και τους φυσικούς κινδύνους όπως κατολισθήσεις, πτώσεις βραχωδών
όγκων, κ.λ.π. Τα τελευταία χρόνια η συχνότητα εμφάνισης φυσικών κινδύνων
είναι μεγάλη λόγω των έντονων φυσικών καιρικών φαινομένων όπως έντονες
βροχοπτώσεις ή / και χιονοπτώσεις με μεγάλη διάρκεια.
Μείωση του κοινωνικού κόστος (societal cost).
Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό, οι συμβατικά προβλεπόμενες σήραγγες αμφίδρομης κυκλοφορίας διατηρούνται ως προς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά τους (πλην των εργασιών τοποθέτησης του αρχικά προβλεπομένου ημιεγκάρσιου αερισμού) και την οριζοντιογραφική θέση τους, και ως προς τη λειτουργία τους μετατρέπονται σε σήραγγα μονής κατεύθυνσης με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ οι συνοδές σήραγγες διαφυγής διευρύνονται ως προς τα γεωμετρικά χαακτηριστικά τους και μετατρέπονται σε σήραγγα μονής κατεύθυνσης με δύο λωρίδες κυκλοφορίας (κατασκευή δίδυμης σήραγγας).
Για την κατασκευή της δίδυμης σήραγγας προχωρά η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία AVAX ποσού 69,25 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, απρόβλεπτα και αναθεωρήσεις).
Ποιο είναι το έργο Μπράλος-Άμφισσα
Ο Διαγώνιος Οδικός Άξονας Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου Ε65. Αποτελεί τον συνδετήριο άξονα μεταξύ των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας Οδού, αλλά και σύνδεσης Ιονίου και Αιγαίου Πελάγους. Στο αντικείμενο της σύμβασης του συγκεκριμένου έργου μήκους 24 χλμ., περιλαμβάνεται η κατασκευή μεγάλων τεχνικών έργων, όπως είναι η κατασκευή δύο (2) σηράγγων συνολικού μήκους περίπου 4,7 χλμ., επτά (7) γεφυρών συνολικού μήκους άνω του 1 χλμ., έξι (6) ισόπεδων κόμβων, ανισόπεδων και υπόγειων διαβάσεων, καθώς και ενός δικτύου δευτερευουσών οδών για τη σύνδεση με το λοιπό υφιστάμενο οδικό δίκτυο.
Η συμβατική ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι η 15η Αυγούστου 2027.
Το έργο αποτελεί το δυσκολότερο τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Κατασκευάζεται ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας και θα συνδέει 4 μεγάλους αυτοκινητόδρομους: την Ιόνια Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65.
Με την ολοκλήρωση του θα ενώσει οδικά την ανατολική με την δυτική Ελλάδα και τα δύο σημαντικά περιφερειακά λιμάνια της Πάτρας και του Βόλου. Θεωρείται πως με την λειτουργία του θα δώσει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες στις περιοχές της Φθιώτιδας, της Φωκίδας και της Αιτωλοακαρνανίας καθώς θα συνδέει και τις βιομηχανικές περιοχές.
Συνολικά αυτή την εποχή αναβαθμίζονται 31 χιλιόμετρα καθώς πέρα από τα 24 χιλιόμετρα του Μπράλος-Άμφισσα, κατασκευάζεται από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας το τμήμα Παράκαμψη Γραβιάς-Μεταλλεία Βωξίτη μήκους 5 χιλιομέτρων ενώ υπάρχει και η Παράκαμψη Γραβιάς μήκους 2 χιλιομέτρων.
Το έργο εκτελεί η AVAX και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αφού είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027, με προϋπολογισμό έργου, 262 εκατ. ευρώ. Δημοπρατήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2022. Η σύμβαση υπεγράφη ένα χρόνο αργότερα, στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
Δημοσίευση Σχολίου