Φωλιασμένο στα 1.040μ υψόμετρο, περικυκλωμένο από τις ψηλές κορυφές της
Γκιώνας και πνιγμένο απ' τα θεόρατα έλατα, το χωριό των Καρουτών,
αριθμούσε 475 ψυχές στην καταγραφή του 1940.
Κατα την διάρκεια της κατοχής, 4 φορές πυρπολήθηκε από τους
κατακτητές, πληρώνοντας το τίμημα της εθνικής αντίστασης με τις πληγές
να παραμένουν ακόμα ανοιχτές. Ως τόπος, έμεινε στην μνήμη όλων για την
περίφημη μάχη των Καρουτών. Στις 5/8/1944 ένα τάγμα του ΕΛ.Α.Σ.
συνέτριψε μια πανίσχυρη και πάνοπλη Γερμανική μεραρχία η οποία όδευε
προς την κατάκτηση του Λιδωρικίου. Στις μέρες μας, ελάχιστα φουγάρα
τζακιών καπνίζουν τις ώρες του χειμώνα ενώ το καλοκαίρι η σκιερή πλατεία
του χωριού ξαναποκτά "ζωή".
Το χωριό, έδωσε το όνομά του στην πιο φημισμένη Ειδική
Διαδρομή επί Ελληνικού εδάφους.
Δυο οι κύριες μορφές της Ειδικής, κάμποσες οι
παραλλαγές της, που επινόηθηκαν αφού υπάρχουν αρκετοί δρόμοι του
μεταλλείου σ' όλη την Γκίωνα.
A.VOVOS - "ELEM"
Ford Focus WRC 02
49th ACROPOLIS 2002.
ΚΑΡΟΥΤΕΣ Ι λοιπόν, ανηφορικές, με
εκκίνηση πάνω απ την Άμφισσα και τερματισμό στα πρώτα σπίτια του
μαρτυρικού χωριού. Χρησιμοποιήθηκε 12 φορές, από το 22ο/1975 μέχρι το
33ο/1986.
Παραλλαγές της α) Ε.Δ. "ΠΡΟΣΗΛΙΟ", 9,30 km, εκκίνηση κοντά
στο χωριό Αγ. Ευθυμία, τερματισμός λίγο πριν το Προσήλιο, στα Ακρόπολις
38ο/1991, 39ο/1992 και 40ο/1993.
β) Ε.Δ."ΒΩΞΙΤΕΣ-ΚΑΡΟΥΤΕΣ", 28,6
km, εκκίνηση λίγο έξω από την Ιτέα (αρχή κανονικών Βωξιτών) και
τερματισμός στο χωριό των Καρουτών, στα 45ο/1998 και 46ο/1999
γ)
Ε.Δ."ΒΩΞΙΤΕΣ", 23,45 km...Βωξίτες-Καρούτες-Προσήλιο...πανηγύρι..Εκκίνηση
απ το επίπεδο της θάλασσας και τερματισμός στα 900μ. υψόμετρο, λίγο
πριν το Προσήλιο, στα 49ο/2002, 50ο/2003, 56ο/2009, 58ο/2012 και
δ) Ε.Δ. "ΑΜΦΙΣΣΑ", 14,95 km, από την γνωστή εκκίνηση, τερματισμός λίγο πριν το Προσήλιο, στα 51ο/2004, 52ο/2005, 62ο/2016.
ΚΑΡΟΥΤΕΣ ΙΙ, κατηφορικές, εκκίνηση από τα τελευταία σπίτια του
μαρτυρικού χωριού και τερματισμός πάνω απ την Άμφισσα. (Αντίθετη
φορά...κατηφορική, με τρελό θέαμα μα για γερά στομάχια και φρένα..) Η
πρόκληση κάθε αγωνιζόμενου και η χαρά κάθε θεατή! Χρησιμοποιήθηκε 28
φορές, από το 22ο/1975 μέχρι και το 49ο/2002.
Παραλλαγές της α) Η
Ε.Δ. "ΝΕΕΣ ΚΑΡΟΥΤΕΣ-ΠΡΟΣΗΛΙΟ", 15,46 km, εκκίνηση από το χωριό,
τερματισμός λίγο πριν το Προσήλιο, στο 42ο/1995.
Σε 42 Ράλλυ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ (1973-2016) η Ε.Δ. έχει χρησιμοποιηθεί 63 φορες!!!
Το υπόβαθρο του οδοστρώματος, η συντήρησή του, το για
πολλές δεκαετίες πάτημά του από 35τονα φορτηγά σε συνδιασμό με την
συνεχή διαβροχή του, οι υψομετρικές διαφορές και οι απίστευτες εναλλαγές
του τοπίου είναι κάποια από τα μυστικά της επιτυχημένης συνταγής που
κρατά στη κορυφή των προτιμήσεων αγωνιζομένων και θεατών, την περίφημη
Ειδική Διαδρομή.
Στην ψηφοφορία μέσω διαδικτύου (Hall of fame) που
διενήργησε η ΕΛΠΑ από 16/12/2010 έως και 31/03/2011, οι 'Καρούτες"
ψηφίστηκαν με ποσοστό 30%, ως η δημοφιλέστερη Ε.Δ του Ακρόπολις.
Παράλληλα
με το Ράλλυ Ακρόπολις και από τα τέλη της δεκαετίας του '70, η Ε.Δ.
χρησιμοποιείται συχνά σε αγώνες του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ράλλυ,
όπως και κάποιες χρονιές στο Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις.
Φάνης Τσάκαλος. Άμφισσα.
http://karteria1.blogspot.com/
Δημοσίευση Σχολίου