ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΑΣΟΚ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
ΤΟΜΕΑΣ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Βρυξέλλες, 3 Απριλίου
2013
Κατεπείγουσα ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την
«αυτοδίκαιη» αργία των δημοσίων λειτουργών
Το ζήτημα της «αυτοδίκαιης» αργίας των δημοσίων
υπαλλήλων έφερε με ερώτησή της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ
καθηγήτρια Χρυσούλα Παλιαδέλη. Συγκεκριμένα, η ευρωβουλευτής ζητάει από την
Επιτροπή να εκτιμήσει τη νομική διάσταση του άρθρου 1 παρ. Ζ υποπαράγραφος Ζ.3.
περίπτωση 1 Ν. 4093/2012 σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των
Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τη ρύθμιση αυτή, η οποία συμφωνήθηκε με την Τρόικα στο
πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, θεσπίστηκε η αυτοδίκαιη αποπομπή του
δημόσιου υπαλλήλου από την εργασία του, σε περίπτωση παραπομπής του στο
πειθαρχικό συμβούλιο, μέχρις ότου εξεταστεί η υπόθεση και αποφανθεί το αρμόδιο
όργανο για τις κατηγορίες.
Με αφορμή την κατάθεση της ερώτησης η ευρωβουλευτής
του ΠΑΣΟΚ δήλωσε τα εξής:
«Ως μέλος του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επισημαίνω τις επιπτώσεις της πειθαρχικής αυτής
διαδικασίας, η οποία καταργεί το τεκμήριο της αθωότητας και αρνείται το δικαίωμα
της υπεράσπισης, αφού προβλέπει την επιβολή αυστηρών διοικητικών μέτρων χωρίς
την απολογία ή την προγενέστερη ακρόαση του κατηγορούμενου. Πέρα από τη νομική
του διάσταση, απομακρύνει ακόμα περισσότερο τους Ευρωπαίους πολίτες από την
ευρωπαϊκή ιδέα. Εκτιμώ ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να επανεξετάσει αυτή
τη ρύθμιση και να συζητήσει με την ελληνική κυβέρνηση την άρση της».
Ακολουθεί το κείμενο της
ερώτησης:
Με τη διάταξη της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Ζ.3
του άρθρου μόνου του ν.4093/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής
Στρατηγικής 2013-2016» θεσπίζεται η αυτοδίκαιη αποπομπή του δημόσιου υπαλλήλου
από την εργασία του, σε περίπτωση παραπομπής του στο πειθαρχικό συμβούλιο,
μέχρις ότου εξεταστεί η υπόθεση και αποφανθεί το αρμόδιο όργανο για τις
κατηγορίες. Η παραπάνω πειθαρχική διαδικασία καταργεί το τεκμήριο της αθωότητας
και αρνείται το δικαίωμα της υπεράσπισης, αφού προβλέπει την επιβολή αυστηρών
διοικητικών μέτρων χωρίς την απολογία ή την προγενέστερη ακρόαση του
κατηγορούμενου. Βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 6 § 2 της Ευρωπαϊκής
Σύμβασης για την Προστασία των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και το άρθρο 48
του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με δεδομένο ότι: α) το τεκμήριο αθωότητας είναι ένα
θεμελιώδες δικαίωμα που περιέχεται στην ΕΣΔΑ και τον Χάρτη Θεμελιωδών
Δικαιωμάτων και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της κοινοτικής έννομης τάξης, β) το
άρθρο 6 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) προβλέπει ότι η Ένωση σέβεται
τα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως κατοχυρώνονται με τον Χάρτη Θεμελιωδών
Δικαιωμάτων, την ΕΣΔΑ και όπως προκύπτουν από τις κοινές συνταγματικές
παραδόσεις των κρατών μελών, γ) οι ανωτέρω ρυθμίσεις είχαν συμφωνηθεί με την
Τρόικα στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, ερωτάται η
Επιτροπή:
1. Με την παραπάνω διάταξη παραβιάζεται
το τεκμήριο αθωότητας;
2. Αν ναι, υπάρχει δυνατότητα
επανεξέτασης της παραπάνω ρύθμισης, ώστε να μην προσβάλλεται η ΕΣΔΑ και ο Χάρτης
Θεμελιωδών Δικαιωμάτων;
Δημοσίευση Σχολίου