ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ-ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Γαλαξίδι 2 Μαρτίου 2017 Προς το Υπουργείο Εσωτερικών Υπόψη κ. Υπουργού Κοιν. - Γ. Γραμματέα υπουργείου Εσωτερικών - Γ. Γραμματέα Απ/νης Δ/σης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας
Θέμα . Αναθεώρηση του προγράμματος << Καλλικράτης >>
Κύριε υπουργέ , επειδή στις συνεδριάσεις της επιτροπής δεν ήταν δυνατόν να παρευρίσκονται
πολίτες θα μου επιτρέψετε , επί των βασικών σημείων της εισήγησης της Επιτροπής ,να επισημάνω τα παρακάτω , συνοψίζοντας τις κατά καιρούς προσφυγές μου και κατάθεση πρότασης προς το υπουργείο στο οποίο προΐστασθε για θέματα δυσλειτουργίας του δήμου Δελφών καθώς και την αδυναμία άσκησης πραγματικής εποπτείας για παράλειψη οφειλομένων ενεργειών των οργάνων του δήμου . - Στην παράγραφο περί επαναπροσδιορισμού των θεσμών ενδοδημοτικής αποκέντρωσης … τονίζω ότι αφ ενός οι αρμοδιότητες θα πρέπει να καθορίζονται λεπτομερειακά και αφ ετέρου να προβλέπονται και κυρώσεις στα όργανα που δε θα τις τηρούν . Επίσης για τις κυρώσεις οι οποίες επιβάλλονται στο δήμο υπό τη μορφή προστίμου , για προσβολή π.χ. του περιβάλλοντος είναι πασιφανές ότι αφ ενός δεν επιλύει το πρόβλημα κι αφετέρου αυτό άγεται σε βάρος του πολίτη . Κι όταν μάλιστα σε τρία χρόνια έχουν επιβληθεί τρεις φορές πρόστιμα κι αναμένεται κι άλλο από το ΥΠΕΚΑ για τον ίδιο λόγο , ποία η θέση του υπουργείου ; Μήπως θα ήταν σκόπιμο οι εκάστοτε παραβάσεις να επιβάλλονται στον αρμόδιο Αντιδήμαρχο με διαφορετικό ποσό εάν είναι υπότροπος ; Κι αν αυτό δεν είναι επιτρεπτό τότε να υπάρξει πρόβλεψη στην αναθεώρηση του προγράμματος αναζήτησης των χρημάτων από το ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ με συγχρηματοδότηση για εκτέλεση έργων στη Δ.Ε. η οποία προσεβλήθη από ενέργειες ή παραλήψεις οφειλομένων ενεργειών του δήμου . - Στην παράγραφο περί προτάσεως συστάσεως ενός νέου , δημοκρατικού , αποτελεσματικού και διαφανούς συστήματος οικονομικής διαχείρισης και δημοσιονομικής εποπτείας των ΟΤΑ …. έχω να κάνω την εξής παρατήρηση Πρέπει να υπάρξουν θεσμοί οι οποίοι να διασφαλίζουν όχι μόνο τη νομιμότητα των ενεργειών των οργάνων του δήμου με σύσταση δικλείδας ελέγχου αλλά και το ποσοστό διανομής των χρηματοδοτούμενων και συγχρηματοδοτούμενων ποσών από διάφορα προγράμματα στις Δ.Ε. ώστε να υπάρξει η ανάλογη και παράλληλη ανάπτυξη όλων των Δ.Ε. εντός του δήμου. Στους ή στο θεσμό αυτό θα έχουν δικαίωμα προσφυγής οι πολίτες με σκοπό την αναδιανομή των ποσών . Η παραγραφή δέ θα ορίζεται από την ημερομηνία ανάρτησης της απόφασης στο διαδίκτυο αλλά από την ημερομηνία ενημέρωσης του πολίτη στη λαϊκή συνέλευση Τονίζω ότι με το υφιστάμενο σύστημα το δημοτικό συμβούλιο με νομιμοφανείς διαδικασίες αποφασίζει βάσει των συσχετισμών των δημοτικών συμβούλων . Με απλά λόγια τα ποσά διανέμονται στις δύο ή τρεις το πολύ Δ.Ε. όπου είναι οι πολλοί ψήφοι !!! Παλιότερα με το … επιχείρημα ότι δεν έχεις μελέτη ή ώριμο έργο , ενώ μεριμνούσαν για τις Δ.Ε. των πολλών ψήφων να υπάρχουν 4-5 ώριμα έργα και τα τελευταία χρόνια με το σκεπτικό ότι δεν υπάρχουν χρήματα . Το αυτό συμβαίνει και στην κρατική επιχορήγηση όπως φαίνεται από τους εγκεκριμένους προϋπολογισμούς !!! Όσον αφορά τη διάθεση των εσόδων των ΑΠΕ αν και οι νόμοι προβλέπουν τη διάθεσή τους για ορισμένους σκοπούς , ελέγχους τηρήσεως της νομιμότητας και δικλείδες τηρήσεως των οδηγιών με κατάρτιση ετήσιων εκθέσεων , έχει παρατηρηθεί και καταγγελθεί ότι υπάρχουν αποφάσεις μη σύννομες , έργα χωρίς αποφάσεις του τοπικού συμβουλίου , χρήση των χρημάτων , ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ , για άλλες … υποχρεώσεις που επιστρέφονται στο ειδικό ταμείο όταν εισρεύσουν χρήματα και αμφισβήτηση της τύχης των εσόδων αυτών αφού αν και θεωρητικά διαθέσιμα και βάσει των οποίων υπάρχουν αποφάσεις για έργα αυτά δεν έχουν υλοποιηθεί από το 2013 !!! - ./.
Οι έλεγχοι όμως και οι δικλείδες που προέβλεπαν οι νόμοι δεν έχουν συσταθεί και οι αρμοδιότητες έχουν μεταφερθεί στον Γ. Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας Και οι προσφυγές προς τον Γ. Γραμματέα χωρίς αντίκρισμα με διαβίβαση των καταγγελιών από το αρμόδιο τμήμα της Διοίκησης στην καταγγελλόμενη υπηρεσία του δήμου , αποδοχή των διαβεβαιώσεων του τελευταίου ότι όλα βαίνουν καλώς και κανείς έλεγχος ή παρέμβαση γιατί αυτά θα … διέκοπταν την εύρυθμη λειτουργία του δήμου !!! Επίσης οι αναθέσεις μικρών έργων ή μελετών να γίνονται μόνο με κριτήριο το επείγον και με ένα μικρό ποσοστό επί του συνολικού ετήσιου διαθέσιμου ποσού ,π.χ. 7% . Εάν υπάρχουν πολλά μικρά έργα , τότε να γίνεται ομαδοποίηση των ομοειδών έργων για τις … γειτονικές Δ.Ε. και να προκηρύσσεται μειοδοτικός διαγωνισμός . Εάν το έργο είναι μικρό , σε απόμακρη Κοινότητα , όπως πέτρινο τοιχίο αντιστήριξης ή σκεπή κτηρίου , καλό θα ήταν να δίνεται η δυνατότητα εκτέλεσης του έργου αυτού από γηγενείς για στήριξη της τοπικής κοινωνίας . Τα … θαύματα των πέτρινων κτηρίων που υπάρχουν και αντέχουν δεκαετίες ποιοι τα κατασκεύασαν που τους αποκλείετε και μάλιστα με κόστος το ήμισυ του προβλεπόμενου από το …δημόσιο κοστολόγιο ; - Στην παράγραφο περί ενισχύσεως των διαδικασιών συμμετοχικής κατάρτισης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ , ώστε να έχει λόγο στον αυτοδιοικητικό σχεδιασμό και η τοπική κοινωνία σημειώνω ότι αυτή η αναφορά πρέπει να είναι υποχρεωτική κι όχι δυνητική όπως είναι σήμερα με τα τοπικά συμβούλια με αποτέλεσμα να μη συντάσσουν οι περισσότερες Δ.Ε. προϋπολογισμό και να τον συντάσσει η Οικονομική Επιτροπή του δήμου . και - Στην παράγραφο περί προτάσεως αλλαγής του τρόπου κατανομής της κρατικής επιχορήγησης των ΟΤΑ , με σκοπό τη μείωση των ανισοτήτων και τη στήριξη των μικρών και μειονεκτούντων ΟΤΑ σημειώνω ότι θα πρέπει να μεριμνήσετε και στην άρση των ανισοτήτων που υπάρχουν σήμερα τόσο μεταξύ των Δ.Ε. εντός του δήμου όσο και μεταξύ των πολιτών εντός της ίδιας της Δ.Ε. του δήμου με δικαίωμα προσφυγής του πολίτη σε συγκεκριμένο θεσμό κι όχι με δικαστικές προσφυγές . Για παράδειγμα σας γνωρίζω ότι η κοστολόγηση ύδρευσης και αποχέτευσης στο δήμο Δελφών είναι αυτή που είχαν οι Καποδιστριακοί δήμοι , χωρίς ύπαρξη μελέτης και παρά τις προσφυγές εδώ και τέσσερα χρόνια στους φερόμενους υπευθύνους η διοίκηση του δήμου Δελφών αναβάλλοντας συνεχώς τη σύνταξη μελέτης διαιωνίζει τις υπάρχουσες ανισότητες αν και στην περίπτωση της Δ.Ε. Γαλαξιδίου έχουν αλλάξει ριζικά οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων είχαν οριστεί τα κοστολόγια από τον Καποδιστριακό δήμο Γαλαξιδίου !!! Κύριε υπουργέ , ο πολίτης κι ιδιαίτερα ο νέος δεν είναι δυνατόν να ευαισθητοποιηθεί από μόνη τη συμμετοχή του στις λαϊκές συνελεύσεις αλλά από τα αποτελέσματα που μπορεί να επιφέρουν οι αναθεωρήσεις στο πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ . Πώς να πεισθεί ο πολίτης όταν διαπιστώνει , από έγγραφα του δήμου, ότι τα έσοδα του τελευταίου για αποχέτευση την τετραετία 2011-2014 άγγιξαν τις 639.000 € με δαπάνες για το ίδιο διάστημα 168.000 € και δε βρίσκεται κανείς αρμόδιος όχι μόνο να ερευνήσει την τύχη της διαφοράς των χρημάτων αφού κανένα έργο δεν έγινε την τελευταία εξαετία στο Γαλαξίδι από τα δυσανάλογα έσοδα των ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΩΝ ΤΕΛΩΝ και όχι μόνο αλλά και να ΜΕΙΩΣΕΙ ΑΜΕΣΑ το κοστολόγιο στη Δ.Ε. Γαλαξιδίου παρά τις διαρκείς προσφυγές μας ;Πώς να πεισθεί ο πολίτης για από-νομή δικαιοσύνης όταν επισήμως διαπιστώνεται η σχεδόν πλήρης καταστροφή των περισσοτέρων μηχανημάτων στις εγκαταστάσεις της ΕΕΛ Γαλαξιδίου χωρίς , κατά τα κοινώς λεγόμενα , να ανοίξει …. ρουθούνι ; Ο πολίτης κύριε υπουργέ κατέστη ανενεργός , από τις συμπεριφορές των οργάνων του δήμου οι οποίες συνεχίζονται να γίνονται λόγω μη ύπαρξης προληπτικών και κατασταλτικών μέτρων ή και μη εφαρμογής τους όπου αυτά υπάρχουν. Ο πολίτης εάν δει αποτελέσματα , αν δει να μειώνονται τα εξοντωτικά τέλη αποχέτευσης που πληρώνει , αν δει να λαμβάνονται μέτρα προστασίας της υγείας του και του περιβάλλοντος που προσβάλλεται βάναυσα όχι μόνο θα γίνει ενεργός αλλά και ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ γιατί κατά τη συμμετοχική διαδικασία βλέποντας που … πηγαίνουν τα χρήματά του θα γίνει και φειδωλός στις μερικές φορές άλογες απαιτήσεις του . Θέλω να πιστεύω ότι με τις παραπάνω λεπτομερειακές αναφορές μου , ίσως κουραστικές αλλά αναγκαίες , θα συμβάλλω στα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα της αναθεώρησης του προγράμματος <<Καλλικράτη >> .
με εκτίμηση Ευστάθιος Μαρματάκης
Δημοσίευση Σχολίου