Την κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων προσωπικού του δημοσίου τομέα, ζητά με εγκύκλιο του, το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, στόχος του υπουργείου είναι να καταργηθούν περίπου 1000 από τους 1440 κλάδους στο Δημόσιο, ώστε από τη μια πλευρά να εξορθολογιστεί το κλαδολόγιο του δημοσίου και από την άλλη να προχωρήσει με ταχύτητα η
κινητικότητα η οποία εμποδίζεται από το ότι ένας υπάλληλος, παρότι κάνει ακριβώς την ίδια εργασία, ανήκει σε διαφορετικό κλάδο.
Συγκεκριμένα στην εγκύκλιο που εξέδωσε η υπουργός διοικητικής Ανασυγκρότησης, Ολγα Γεροβασίλη,
ενόψει της προώθησης των Προεδρικών Διαταγμάτων για τους νέους
οργανισμούς Υπουργείων και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και στο
πλαίσιο της λειτουργίας της Ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε στο
Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την συγχώνευση/κατάργηση των
προβλεπομένων κλάδων ή ειδικοτήτων προσωπικού στο δημόσιο καθώς και τη
μελέτη για τη σύσταση διυπουργικών κλάδων με στόχο, μεταξύ άλλων, την
αποτελεσματική εφαρμογή του ενιαίου συστήματος κινητικότητας.
Τα βασικά προβλήματα
Στην
συγκεκριμένη εγκύκλιο παρουσιάζονται τα πρώτα συμπερασμάτα της ομάδας
εργασίας από την αξιολόγηση του υφιστάμενου συστήματος των κλάδων στο
Δημόσιο και γίνεται σαφή αναφορά για κατάργηση κλάδων.
Συγκεκριμένα, σημειώνεται ότι από τη μέχρι στιγμής έρευνα, προκύπτει ότι:
-Υπάρχει σημαντικός αριθμός κλάδων που δεν ανταποκρίνεται στις
σύγχρονες ανάγκες του δημοσίου τομέα, είτε λόγω έλλειψης αντικειμένου
εργασίας είτε λόγω αλληλοεπικάλυψης με παρεμφερείς, κλάδους.
-Παρατηρείται το φαινόμενο να εμφανίζονται, με διαφορετική ονομασία, κλάδοι με
όμοια τυπικά προσόντα και καθήκοντα.
-Διαπιστώνεται ότι αρκετοί φορείς εξακολουθούν να εμμένουν στην αναντιστοιχία
μεταξύ κλάδων μόνιμου προσωπικού και ειδικοτήτων προσωπικού ιδιωτικού δικαίου
αορίστου χρόνου, ενώ στην πράξη πρόκειται για ομώνυμες/συναφείς ή
παρεμφερείς επαγγελματικές κατηγορίες, είτε λόγω ομοίων απαιτούμενων
τυπικών προσόντων είτε
λόγω ίδιων/ συναφών αρμοδιοτήτων.
-Παρατηρείται το φαινόμενο, ειδικότητες που ανήκουν στο ίδιο
«επάγγελμα» να αποτελούν διακριτούς κλάδους στους Οργανισμούς των
δημοσίων υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να παγιώνεται μια λογική κατάτμησης
και πολυδιάσπασης. Μάλιστα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε μερικές
περιπτώσεις, εντοπίστηκε η τάση δημιουργίας μεμονωμένων κλάδων με βάση
το τυπικό προσόν (τίτλο σπουδών) του κατέχοντος τη θέση κατά τη
διαδικασία πρόσληψης/μετάταξης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι βασικές
αρχές του.
-Σε κάποιες περιπτώσεις δεν λαμβάνονται υπόψη οι εξελίξεις που συντελούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, όπως έχει αναφερθεί στην υπ’αριθμ. ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/73/40111/4.3.2016 εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας σχετικά με την απασχόληση ΠΕ Κοινωνικών Λειτουργών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
-Σε κάποιες περιπτώσεις δεν λαμβάνονται υπόψη οι εξελίξεις που συντελούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, όπως έχει αναφερθεί στην υπ’αριθμ. ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/73/40111/4.3.2016 εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας σχετικά με την απασχόληση ΠΕ Κοινωνικών Λειτουργών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Ενδεικτικές στρεβλώσεις που πρέπει να αλλάξουν
Στην εγκύκλιο σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένες στρεβλώσεις του διοικητικού συστήματος
λειτουργούν ανασταλτικά στην προσπάθεια αναδιαμόρφωσης του κρατικού
μηχανισμού δημιουργώντας περιττά διοικητικά βάρη, ενώ δίνονται
οδηγίες, χωρίς, όπως σημειώνεται, “να θίγονται σε καμία περίπτωση, τα
τυχόν θεσμοθετημένα
επαγγελματικά δικαιώματα”. Συγκεκριμένα:
-Σύμφωνα με το άρθρα 4, 13 και 18 του «Προσοντολογίου», η ονομασία των διοικητικών/οικονομικών κλάδων είναι συγκεκριμένη. Οποιαδήποτε παρέκκλιση (π.χ. υπάλληλοι γραφείου, διοικητικοί υπάλληλοι) από τους θεσμοθετημένους τίτλους (ΠΕ Διοικητικού ή/και Οικονομικού, ΤΕ Διοικητικού Λογιστικού) και, ιδίως, ο κλάδος ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων που συναντάται ως κλάδος ΔΕ Διοικητικού κ.λπ., ενδέχεται να προκαλεί σύγχυση ως προς τα εκτελούμενα καθήκοντα και ως προς τα προσόντα που διαθέτουν οι υπηρετούντες στις διοικητικές/οικονομικές θέσεις. Το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα, σε όλους τους φορείς, με την προκήρυξη πλήρωσης θέσεων να εξειδικεύουν, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες, τον κλάδο σε αμιγώς διοικητικό ή αμιγώς οικονομικό, επιλύει, κατά την άποψη μας, αναφέρεται στην εγκύκλιο, οποιοδήποτε ζήτημα προσδιορισμού των ειδικότερων καθηκόντων.
-Η λογική της απλούστευσης, πάνω στην οποία στηρίζονται οι προσπάθειες διοικητικής μεταρρύθμισης, υπαγορεύει την ανάγκη δημιουργίας γενικότερων κλάδων που μπορούν να λειτουργήσουν ως «δεξαμενές» ειδικοτήτων. Προτείνεται, ενδεικτικά, για το προσωπικό κατηγορίας υποχρεωτικής εκπαίδευσης(επιμελητές/επιστάτες, κλητήρες, θυρωροί εργάτες, προσωπικό καθαριότητας, κηπουροί, αποθηκάριοι κ.λπ) που παρέχει υποστηρικτικές υπηρεσίες, στους δημόσιους οργανισμούς, να εντάσσεται στον ευρύτερο κλάδο ΥΕ Βοηθητικού προσωπικού. Στη συνέχεια, ενδεχόμενες τεχνικές ειδικεύσεις μπορεί να αποτυπώνονται στα ειδικά περιγράμματα θέσεων για τα οποία το Υπουργείο μας έχει ενημερώσει με τις υπ’αριθμ.ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/127/οικ.26931/18.10.2016 και ΔΙΠΑΑΔ/Α.Π: ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/139/οικ.30155/23.11.2016 εγκυκλίους καθώς και στις σχετικές προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων με διορισμούς/προσλήψεις.
-Ανάλογη λογική θα πρέπει να εφαρμοστεί και στον κλάδο ΔΕ Τεχνικού. Η ύπαρξη, στον συγκεκριμένο κλάδο, ποικίλων ειδικοτήτων για τις οποίες, όμως, το άρθρο 20 του «Προσοντολογίου» παρέχει επαρκή κατηγοριοποίηση, έχει οδηγήσει στο παράδοξο, σε αρκετές υπηρεσίες, να δημιουργούνται διακριτοί κλάδοι για καθεμία ειδικότητα τεχνικού προσωπικού. Επίσης, κατά την άποψή μας, κρίνεται αδόκιμη η πρακτική της ονοματοθεσίας του τεχνικού κλάδου βάσει του απολυτηρίου τίτλου σπουδών των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων (π.χ. ΔΕ Τεχνικών πτυχιούχων ανώτερων ή μέσων τεχνικών επαγγελματικών σχολών).
“Τέλος, όπως διαπιστώθηκε παραπάνω, η αναντιστοιχία κλάδων/ειδικοτήτων μεταξύ μόνιμου προσωπικού και προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημιουργεί εννοιολογική σύγχυση και εμφανώς εμποδίζει την επικείμενη εφαρμογή του ενιαίου συστήματος κινητικότητας. Ενδεικτικά παραδείγματα για τον τρόπο αντιστοίχισης δίδονται στην υπ’αριθμ.ΔΙΠΙΔΔ/Β25/82/οικ./12473/16.6.2011 (ΑΔΑ:4Α3ΥΚ-Υ) εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. Όπως γίνεται σαφές από τα παραπάνω εκτεθέντα, ο εξορθολογισμός των κλάδων από την υπερβολική εξειδίκευση στην γενίκευσή τους θα είναι το πρώτο βήμα για την εισαγωγή ενιαίων και οµοιόµορφων κανόνων για το σύνολο των υπαλλήλων που υπηρετούν σε δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση και την αρµονική σύζευξη της ικανοποίησης των υπηρεσιακών αναγκών µε το δικαίωµα του υπαλλήλου να έχει ενεργητικό ρόλο στη διαμόρφωση της επαγγελματικής σταδιοδρομίας του”, καταληγει η εγκύκλιος.
-Σύμφωνα με το άρθρα 4, 13 και 18 του «Προσοντολογίου», η ονομασία των διοικητικών/οικονομικών κλάδων είναι συγκεκριμένη. Οποιαδήποτε παρέκκλιση (π.χ. υπάλληλοι γραφείου, διοικητικοί υπάλληλοι) από τους θεσμοθετημένους τίτλους (ΠΕ Διοικητικού ή/και Οικονομικού, ΤΕ Διοικητικού Λογιστικού) και, ιδίως, ο κλάδος ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων που συναντάται ως κλάδος ΔΕ Διοικητικού κ.λπ., ενδέχεται να προκαλεί σύγχυση ως προς τα εκτελούμενα καθήκοντα και ως προς τα προσόντα που διαθέτουν οι υπηρετούντες στις διοικητικές/οικονομικές θέσεις. Το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα, σε όλους τους φορείς, με την προκήρυξη πλήρωσης θέσεων να εξειδικεύουν, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες, τον κλάδο σε αμιγώς διοικητικό ή αμιγώς οικονομικό, επιλύει, κατά την άποψη μας, αναφέρεται στην εγκύκλιο, οποιοδήποτε ζήτημα προσδιορισμού των ειδικότερων καθηκόντων.
-Η λογική της απλούστευσης, πάνω στην οποία στηρίζονται οι προσπάθειες διοικητικής μεταρρύθμισης, υπαγορεύει την ανάγκη δημιουργίας γενικότερων κλάδων που μπορούν να λειτουργήσουν ως «δεξαμενές» ειδικοτήτων. Προτείνεται, ενδεικτικά, για το προσωπικό κατηγορίας υποχρεωτικής εκπαίδευσης(επιμελητές/επιστάτες, κλητήρες, θυρωροί εργάτες, προσωπικό καθαριότητας, κηπουροί, αποθηκάριοι κ.λπ) που παρέχει υποστηρικτικές υπηρεσίες, στους δημόσιους οργανισμούς, να εντάσσεται στον ευρύτερο κλάδο ΥΕ Βοηθητικού προσωπικού. Στη συνέχεια, ενδεχόμενες τεχνικές ειδικεύσεις μπορεί να αποτυπώνονται στα ειδικά περιγράμματα θέσεων για τα οποία το Υπουργείο μας έχει ενημερώσει με τις υπ’αριθμ.ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/127/οικ.26931/18.10.2016 και ΔΙΠΑΑΔ/Α.Π: ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/139/οικ.30155/23.11.2016 εγκυκλίους καθώς και στις σχετικές προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων με διορισμούς/προσλήψεις.
-Ανάλογη λογική θα πρέπει να εφαρμοστεί και στον κλάδο ΔΕ Τεχνικού. Η ύπαρξη, στον συγκεκριμένο κλάδο, ποικίλων ειδικοτήτων για τις οποίες, όμως, το άρθρο 20 του «Προσοντολογίου» παρέχει επαρκή κατηγοριοποίηση, έχει οδηγήσει στο παράδοξο, σε αρκετές υπηρεσίες, να δημιουργούνται διακριτοί κλάδοι για καθεμία ειδικότητα τεχνικού προσωπικού. Επίσης, κατά την άποψή μας, κρίνεται αδόκιμη η πρακτική της ονοματοθεσίας του τεχνικού κλάδου βάσει του απολυτηρίου τίτλου σπουδών των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων (π.χ. ΔΕ Τεχνικών πτυχιούχων ανώτερων ή μέσων τεχνικών επαγγελματικών σχολών).
“Τέλος, όπως διαπιστώθηκε παραπάνω, η αναντιστοιχία κλάδων/ειδικοτήτων μεταξύ μόνιμου προσωπικού και προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημιουργεί εννοιολογική σύγχυση και εμφανώς εμποδίζει την επικείμενη εφαρμογή του ενιαίου συστήματος κινητικότητας. Ενδεικτικά παραδείγματα για τον τρόπο αντιστοίχισης δίδονται στην υπ’αριθμ.ΔΙΠΙΔΔ/Β25/82/οικ./12473/16.6.2011 (ΑΔΑ:4Α3ΥΚ-Υ) εγκύκλιο της Υπηρεσίας μας. Όπως γίνεται σαφές από τα παραπάνω εκτεθέντα, ο εξορθολογισμός των κλάδων από την υπερβολική εξειδίκευση στην γενίκευσή τους θα είναι το πρώτο βήμα για την εισαγωγή ενιαίων και οµοιόµορφων κανόνων για το σύνολο των υπαλλήλων που υπηρετούν σε δηµόσιες υπηρεσίες, Ν.Π.Δ.Δ., ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού και Ν.Π.Ι.Δ. που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση και την αρµονική σύζευξη της ικανοποίησης των υπηρεσιακών αναγκών µε το δικαίωµα του υπαλλήλου να έχει ενεργητικό ρόλο στη διαμόρφωση της επαγγελματικής σταδιοδρομίας του”, καταληγει η εγκύκλιος.
Δείτε τα υπόλοιπα σημεία της εγκυκλίου ΕΔΩ
http://www.aftodioikisi.gr
Δημοσίευση Σχολίου