
Η διαδικασία για τη χορήγηση προνοιακών παροχών σε άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις έχει αλλάξει από την 1η Ιανουαρίου 2019, όταν ο ΟΠΕΚΑ ανέλαβε εξ ολοκλήρου την ευθύνη καταβολής των επιδομάτων.
Η ένταξη στο σύστημα, η ανανέωση ή η επανεξέταση επιδομάτων προϋποθέτει συγκεκριμένα βήματα, τα οποία εξασφαλίζουν την ορθή πιστοποίηση της αναπηρίας και την έκδοση των σχετικών αποφάσεων.
Η έναρξη της διαδικασίας γίνεται με την προσέλευση του ενδιαφερόμενου στις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ ή στο πλησιέστερο Κέντρο Κοινότητας. Απαιτείται η επίδειξη ταυτότητας ή άλλων νομιμοποιητικών εγγράφων, ο ΑΜΚΑ και ένας τραπεζικός λογαριασμός στον οποίο ο πολίτης είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος. Εφόσον ο πολίτης δεν μπορεί να παρευρεθεί αυτοπροσώπως, η αίτηση μπορεί να υποβληθεί από εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, όπως γονέα, εκπρόσωπο ή δικαστικό συμπαραστάτη.
Ο αρμόδιος υπάλληλος εισάγει τα στοιχεία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΟΠΕΚΑ και καταχωρεί την αίτηση, η οποία λειτουργεί και ως υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με τον νόμο 1599/1986. Ο πολίτης δηλώνει το είδος του επιδόματος που αιτείται καθώς και τυχόν πρόσθετες παροχές που επιθυμεί να λάβει, όπως δελτίο στάθμευσης ή απαλλαγές από τέλη.
Στη συνέχεια δηλώνονται πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία, όπως ασφαλιστική κατάσταση, τυχόν νοσηλείες ή παραμονή στο εξωτερικό, καθώς και άλλα επιδόματα ή συντάξεις που μπορεί ήδη να λαμβάνει ο πολίτης. Μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών, η αίτηση υποβάλλεται οριστικά και, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, χαρακτηρίζεται ως αποδεκτή.
Με την αποδοχή της αίτησης, δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος αναπηρίας και ο πολίτης λαμβάνει κωδικούς πρόσβασης στο σύστημα των ΚΕΠΑ, ώστε να παρακολουθεί την πορεία της διαδικασίας. Προγραμματίζεται ηλεκτρονικά επίσκεψη σε γιατρό της επιλογής του αιτούντος, ο οποίος θα καθορίσει την κύρια πάθηση. Ο θεράπων ιατρός καταχωρεί τον Γενικό Εισηγητικό Φάκελο Παροχών Αναπηρίας στο σύστημα της ΗΔΙΚΑ.
Ο φάκελος διαβιβάζεται στα ΚΕΠΑ, λαμβάνει αριθμό πρωτοκόλλου και αποστέλλονται στον πολίτη ειδοποιήσεις για την ημερομηνία και ώρα της εξέτασής του από την Υγειονομική Επιτροπή. Ο ενδιαφερόμενος πρέπει να προσκομίσει σε φυσική μορφή όλα τα στοιχεία του ηλεκτρονικού ιατρικού φακέλου.
Μετά την εξέταση, το αποτέλεσμα πιστοποίησης εκδίδεται ηλεκτρονικά και ο πολίτης ενημερώνεται για να το παραλάβει. Αν δεν συμφωνεί με το αποτέλεσμα, μπορεί να υποβάλει ένσταση εντός δέκα ημερών. Το οριστικό αποτέλεσμα, είτε πρωτοβάθμιο είτε δευτεροβάθμιο, αποστέλλεται αυτόματα στον ΟΠΕΚΑ, ο οποίος στη συνέχεια εκδίδει την τελική εγκριτική ή απορριπτική απόφαση.
Σημαντικό είναι ότι σε περίπτωση απόρριψης, ο πολίτης δεν μπορεί να υποβάλει νέα αίτηση πριν την παρέλευση ενός έτους, εκτός αν έχει προκύψει νέα πάθηση ή ουσιώδης επιδείνωση της υγείας του. Η δομημένη αυτή διαδικασία συμβάλλει στη διαφάνεια, στην ορθότητα της αξιολόγησης και στη δίκαιη χορήγηση των προνοιακών παροχών.
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Κλείνει η πλατφόρμα Α21 στις 3 Δεκεμβρίου για την εκκαθάριση του Επιδόματος Παιδιού
Μια σημαντική ρύθμιση για τη στήριξη των μακροχρόνια ανέργων προωθεί η ΔΥΠΑ, προσφέροντας τη δυνατότητα συνέχισης της ασφαλιστικής κάλυψης χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τον άνεργο.
Η δημόσια κλήρωση για την ενίσχυση των 1.000 ευρώ στους κατόχους προπληρωμένων καρτών επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ πραγματοποιήθηκε σήμερα στις 15:00, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Ο νόμος 5007/2022 θέτει σε ισχύ ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη δωρεάν προληπτική εξέταση του καρδιαγγειακού κινδύνου, στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου.
Με ένα νέο πακέτο 9 μέτρων συνολικού ύψους 450 εκατομμυρίων ευρώ, η κυβέρνηση επιδιώκει να ανακουφίσει τόσο τα νοικοκυριά που επιβαρύνονται από το υψηλό κόστος στέγασης όσο και τους ιδιοκτήτες ακινήτων που αντιμετωπίζουν αυξημένες φορολογικές και λειτουργικές δαπάνες.
Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025, τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα, καταβάλλεται στους δικαιούχους μισθωτές η Επιστροφή Ενοικίου για το 2025, η οποία αφορά μισθώσεις που πραγματοποιήθηκαν το φορολογικό έτος 2024.
Η επιβάρυνση 10% στους λογαριασμούς κινητής και καρτοκινητής τηλεφωνίας αποτελεί ένα σταθερό κόστος για τους περισσότερους χρήστες.
Μια σημαντική αλλαγή στη στήριξη των μη μισθωτών μητέρων τέθηκε πρόσφατα σε εφαρμογή, καθώς η ΔΥΠΑ ενεργοποίησε την πλατφόρμα parentalbenefits.dypa.gov.gr για τη χορήγηση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας.
Η διαδικασία για τη χορήγηση προνοιακών παροχών σε άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις έχει αλλάξει από την 1η Ιανουαρίου 2019, όταν ο ΟΠΕΚΑ ανέλαβε εξ ολοκλήρου την ευθύνη καταβολής των επιδομάτων.
2025-11-18


Δημοσίευση Σχολίου