Απίστευτη αποκάλυψη για το διαγώνιο

 

Στο μέσο ο Δημήτρης Μπάκας. Δεξιά ο Ν. Σταντζούρης και αριστερά ο Τ. Μέγκος

Συνέντευξή του δημοτικού συμβούλου με τους ΠσΠ Δημήτρη Μπάκα

-Η διευθέτηση του χειμάρρου απαιτεί επιπλέον απαλλοτριώσεις που επίσης πρέπει να προηγηθούν. -Ποιους καλεί να πάνε στα σπίτια τους.
 -Οι Πολίτες στο Προσκήνιο ήταν αποφασισμένοι για πλατιές αυτοδιοικητικές συνεργασίες, αλλά δεν θέλησε η Δημοτική Αρχή να αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο, όπως τονίζει.
-Μιλάει για το έργο των Καστελλίων και το στάδιο που βρίσκεται σήμερα ο άνθρωπος που ξεκίνησε την υπόθεση.
Άκρως αποκαλυπτική για πάρα πολλά θέματα είναι ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης “Πολίτες στο Προσκήνιο” κ. Δημήτρης Μπακας στη συνέντευξή του στην ΩτΦ.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν όσα λέει για την υπόθεση των Καστελλίων ,μιας που είναι ο άνθρωπος που το ξεκίνησε. Αποκαλύπτει για πρώτη φορά  ότι οι ΠσΠ ήταν αποφασισμένοι για πλατιές αυτοδιοικητικές συνεργασίες, αλλά η Δημοτική Αρχή δεν θέλησε να αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο.
Πολλές φορές βρέθηκε αντιμέτωπος με τη μεταλλευτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην περιοχή. «Οι προθέσεις της εταιρείας άσχετα με το τι διαδίδει είναι προθέσεις αρπακτικού», τονίζει.
Για το θέμα του υδροηλεκτρικού εργοστασίου στα Καστέλλια ισχυρίζεται ότι είναι καραμπινάτη απάτη τα όσα παρουσιάστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Από τη συνέντευξη έχει όμως ιδιαίτερη αξία η αποκάλυψη που κάνει για το διαγώνιο άξονα, υποστηρίζοντας ότι για να προκηρυχθεί το έργο πρέπει να γίνει η διευθέτηση του χειμάρρου και να εκτελεστούν οι απαλλοτριώσεις που αυτή η πράξη θα προκαλέσει!
«Σε ανωμοτί καταθέσεις σήμερα τα Καστέλλια»
ΩτΦ: κε Μπάκα απασχολήσατε ιδιαίτερα την επικαιρότητα πριν καν εκλεχθείτε Δημοτικός Σύμβουλος με το ζήτημα του σχολείου των  Καστελλίων. Που βρίσκεται σήμερα αυτό το θέμα;
Δ.Μ.: Για το θέμα του Δημοτικού Σχολείου Καστελλίων κατέθεσα μηνυτήρια αναφορά τον Ιούλιο του 2016 στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Άμφισσας συνοδευόμενη από έκθεση στοιχείων με τίτλο  «Η ρεμούλα του Δημοσίου χρήματος, η λεηλασία της περιουσίας του Δήμου Δελφών και της κοινότητας Καστελλίων».
Την αναφορά είχα κοινοποιήσει και σε άλλες αρχές όπως την Εισαγγελία Διαφθοράς, τον Επιθεωρητή Δημοσίας Διοίκησης, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και λοιπούς έχοντες ενδιαφέρον. Το θέμα συνδέθηκε στην πορεία, μετά από νέα στοιχεία που κατετέθηκαν στην εισαγγελία, με άλλα δυο έργα που είχαν “εκτελεσθεί” από τους ίδιους “εκτελεστές” με τις ίδιες μεθόδους και “τεχνογνωσία” και με τα ίδια αποτελέσματα. Αφορούσαν το Γυμναστήριο και την ανάπλαση πλατείας στη Γραβια. Ακολουθήσαν γνωματεύσεις από διάφορες αρχές όπως Ελεγκτές δημοσίων έργων, Ελεγκτές Δημοσίας Διοίκησης κλπ.
Από πληροφορίες σήμερα η ανάκριση έχει ολοκληρωθεί και όπως διαχέεται στην κοινωνία του Δήμου μας αυτό το διάστημα καλούνται για κατάθεση χωρίς όρκο, άτομα που έχουν σχέση με την υπόθεση. Αμέσως μετά ο ογκώδης φάκελος θα επιστρέψει στον εισαγγελέα για τις δικές του ενέργειες.
ΩτΦ: Στην υπόθεση φέρεται να είχε εμπλακεί  υψηλόβαθμος πολιτικός παράγοντας του δήμου Δελφών. Αυτή η εμπλοκή, τι συνέπειες μπορεί να προκαλέσει και αν σκεφτήκατε ότι μπορεί να αποδοθεί σε διαπαραταξιακή αντιπαλότητα η καταγγελία σας;
Δ.Μ.: Η υπόθεση του Δημοτικού Σχολείου Καστελλίων δεν προέκυψε ούτε εγκεφαλικά ούτε σε μια μέρα. Θα μου επιτρέψετε ένα μικρό ιστορικό. Για πέντε χρόνια ο χώρος του σχολείου είχε μετατραπεί σε έναν χωρίς όρια σκουπιδότοπο με μπάζα και χαλάσματα διάσπαρτα εντός και εκτός του χώρου. Η πρόσβαση ήταν επικίνδυνη λόγω ημιτελών εργασιών και κακοτεχνιών. Το κτίριο για πρώτη φορά στα ενενήντα του χρόνια να μπάζει νερά, να πλημμυρίζουν οι χώροι, οι τοίχοι να φουσκώνουν από την έντονη υγρασία. Εκτός αυτών κανένας δεν γνώριζε τι έργο γίνεται, αν γίνεται με ποιες προδιαγραφές και ποιο χρονοδιάγραμμα.
Η επισκεψιμότητα του χώρου λόγω των συχνών και διάφορων εκλογών, στο σχολείο λειτουργούσαν δυο εκλογικά τμήματα, έκαναν πιο έντονα τα ερωτήματα, σε όλο και περισσοτέρους κάτοικους.
Μετά από πολλές και έντονες αναζητήσεις και αφού είχε αναλάβει το νέο Τοπικό Συμβούλιο, έφτασαν στα χέρια μας μια φωτοτυπία ενός λογαριασμού πιστοποίησης εργασιών του έργου με μαυρισμένες τις επικεφαλίδες των στηλών να μη φαίνεται τι είναι τα άλλα και σημειώσεις με το χέρι για να διευκολύνουν τον αποπροσανατολισμό και να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι όλα καλά γίνονται.
Μια ανάγνωση αυτού μας δημιούργησε την εντύπωση ότι κάτι συμβαίνει. Ζητήσαμε με αίτηση μας, που ήταν υπογεγραμμένη και από Δημοτικό Σύμβουλο, συγκεκριμένα στοιχεία του φακέλου του έργου από τη Διεύθυνση Τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου. Τα στοιχεία που λάβαμε αναπτύξαμε συγκεκριμένα ένα-ένα και τα αντιπαραβάλαμε με τον νόμο σύμφωνα με τον οποίο γίνεται η κατασκευή των έργων. Παράλληλα αναδείξαμε πλήθος ανύπαρκτων τάχα εργασιών που είχαν πιστοποιηθεί και πληρωθεί. Όλα αυτά τα καταθέσαμε στο  Δημοτικό Συμβούλιο, με συλλογή υπογραφών για να συζητηθεί το θέμα. Τα στοιχεία μας ήταν ισχυρά και αναμφισβήτητα. Κανείς δεν τα πρόσβαλε στο ελάχιστο αν και το θέμα συζητήθηκε πολλές φορές στο Δ.Σ. Απόδειξη αυτού ότι στον σημερινό εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Δήμου προβλέπεται είσπραξη 640.000 ευρώ περίπου από τα έργα αυτά.
Εμείς στην αναφορά μας παραθέτουμε στοιχεία. Δεν αναφέρουμε ούτε πρόσωπα ούτε παρατάξεις.
Υπάρχουν όμως σφραγίδες και υπογραφές στα στοιχεία που αναδεικνύουμε. Αναφέρουμε όμως και συμπεράσματα δικά μας που προέκυψαν από την ανάλυση των στοιχείων. Ότι πχ πρόκειται για ληστεία του δημοσίου χρήματος, για ρεμούλας της περιουσίας της Τ.Κ. Ότι όλα αυτά δεν μπορούσαν να γίνουν από ένα μόνο πρόσωπο αλλά από οργανωμένη διαδικασία στην οποία συμμετείχε όλη η αλυσίδα παραγωγής των έργων. Ότι φαίνεται διέθεταν εμπειρία, θράσος και βεβαιότητα μη ανακάλυψής και ατιμωρησίας. Ότι  δεν ήταν αυτό στο μόνο έργο που συνέβαινε. Αυτό επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια με τα δυο έργα της Γραβιάς.
Για όλα αυτά από τη προηγούμενη δημοτική αρχή δεν διαπιστώθηκε καμία πολιτική η διοικητική ευθύνη. Όλα αυτά προέκυψαν κατά τη φυσιολογική και νόμιμη λειτουργία του Δήμου. Όσον αφορά τη τωρινή δημοτική αρχή, βάζει τα χρήματα στον προϋπολογισμό για είσπραξη αλλά προσποιείται ότι δεν γνωρίζει πως προέκυψαν.
Και ερχόμαστε τώρα στην ερώτησή σας ……..
Εμείς σαν πολίτες-δημότες που γνωρίζαμε και μπορούσαμε να το αποδείξουμε τι έπρεπε να κάνουμε; Να αξιοποιήσουμε όλες τις δομές και πυλώνες της δημοκρατικής πολιτείας για υποστήριξη των δομών και της δημόσιας περιουσίας ή να τα κουκουλώσουμε γιατί μπορεί να προκύψει εμπλεκόμενος στέλεχος μελλοντικής δημοτικής παράταξης που θα ήταν στα ηνία του Δήμου και έτσι δεν θα κατηγορούμασταν για παραταξιακές κόντρες και σκοπιμότητες. Και τότε θα ήμασταν έντιμοι και σωστοί δημοκράτες δημότες. Και δεν θα ήμασταν αισχροί οσφυοκάμπτες, λιποτάκτες, γλοιώδεις και υποτακτικοί της διαπλοκής και της αλητείας;
Πιστεύουμε ότι διαθέτουμε την ελάχιστη αξιοπρέπεια και πολιτική ηθική.
Εξάλλου ούτε αναδείξαμε ούτε αξιοποιήσαμε προεκλογικά αυτά τα γεγονότα.
Δεν αποκλείουμε να υπάρξουν τέτοιες απόψεις, ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται, αλλά έχει σημασία από ποιον.
Αν προκύψει εμπλοκή προσώπων και κάποια παράταξη θελήσει να ταυτιστεί μαζί τους, ο βαθμός ταύτισης θα είναι και βαθμός διαπλοκής και τήρησης ισορροπιών.
Την όποια εμπλοκή και το μέγεθος της δεν το αποφασίζουμε εμείς, αλλά οι αρμόδιες δικαστικές αρχές με επιστημονικά κριτήρια μετά από μακροχρόνια έρευνα και αξιοποίηση στοιχείων.
«Ήμασταν αποφασισμένοι για πλατιές αυτοδιοικητικές συνεργασίες»
ΩτΦ: Η Δημοτική Αρχή σε λίγο κλείνει ένα έτος στο πηδάλιο του δήμου Δελφών. Πως κρίνετε γενικότερα τη μέχρι σήμερα πορεία της αλλά και ειδικότερα σε σχέση με τη Δ.Ε. Γραβιάς ;
Δ.Μ.: Συμμετείχαμε στις δημοτικές εκλογές του 2019, οι οποίες έγιναν με το σύστημα της απλής αναλογικής, με την προϋπόθεση, την οποία πιστεύουμε για όλους τους συμμετέχοντες, ότι αυτό γίνεται για να προσφέρουμε υπηρεσίες στο τόπο. Ήμασταν αποφασισμένοι για πλατιές αυτοδιοικητικές συνεργασίες με τελικό στόχο την επίλυση των δύσκολων προβλημάτων του Δήμου και την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική του ανάπτυξη προς όφελος των δημοτών και των επισκεπτών του.
Τη διάθεση αυτή δεν θέλησε να αξιοποιήσει η νέα δημοτική αρχή.Αποποιήθηκε ένα ισχυρό εργαλείο.
Η αλλαγή του νομού, λίγες ώρες πριν την ανάληψη των καθηκόντων από τους νέους αιρετούς, δίνοντας δικαιώματα στη παράταξη του δήμαρχου περισσότερα ακόμα και από ισχυρό πλειοψηφικό σύστημα.
Μετέτρεψε την αντιπολίτευση σε κακής κοπής διακοσμητική γλάστρα και το δημοτικό συμβούλιο σε ένα κακής λειτουργίας μηχανισμό έγκρισης αποφάσεων που εισάγονται άρον άρον.
Ανέπτυξε το αίσθημα εξουσίας της δημοτικής αρχής παράλληλα με την ανάπτυξη της άποψης ότι μην περιμένεις τίποτε από τους άλλους δεν έχουν κάτι να προσφέρουν, αγνόησε τους τηρώντας την διαδικασία. Όλα αυτά αντανακλώνται σήμερα στη λειτουργία του Δ.Σ.
Έτσι π.χ. εγκρίθηκε το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου χωρίς πλειοψηφία, χάρη στις διατάξεις του νόμου, ενώ με μια μικρή προσπάθεια συνεννόησης, προτάσεων και εξηγήσεων θα μπορούσε να εγκριθεί με μεγάλη πλειοψηφία.
Δέκα και πλέον χρόνια λειτουργίας του Καλλικρατικού Δήμου Δελφών καμία επικοινωνία δεν υπάρχει μεταξύ των Δ.Ε. Οι δημότες είναι και αισθάνονται ξένοι μεταξύ τους, ανταγωνιστικοί ακόμη και αντίπαλοι.
Καμιά προσπάθεια, καμιά δρομολόγηση δράσεων για ανάπτυξη έστω της ελάχιστης επικοινωνίας και επαφής.
Αντί οι ανισότητες μεταξύ των Δ.Ε και των Τ.Κ εντός αυτών να αμβλύνονται, αυτές οξύνονται. Έτσι  οι πιο μεγάλες και πιο πλούσιες απορροφούν αναλογικά όλο και περισσότερα κονδύλια, αναπτύσσουν προοπτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές παροχές, ενώ στις μικρές και με μικρότερα έσοδα ΔΕ στα βόρεια του Δήμου δεν τους παρέχουν ούτε αυτά που τους αναλογούν από τις δημόσιες παροχές.
Έτσι έχουμε φαινόμενα τα χρήματα που δίνονται για ορεινές περιοχές να διατίθενται για έργα στα παραθαλάσσια και τα χρήματα για άμβλυνση των επιπτώσεων από τη μεταλλευτική δραστηριότητα να δίνονται σε Δ.Ε. που καμιά σχέση έχουν με τα μεταλλεία, ενώ σε αυτές που θίγονται δεν δίνεται δεκάρα.
Η Δ.Ε. Γραβιάς είναι μια από τις μικρές και παραβεβλημένες στα όρια της κατάρρευσης. Η δημοτική αρχή, έχοντας χάσει πλέον την αγνότητα της νιότης της, αγνοεί χαρακτηριστικά τις βόρειες ΔΕ, μιας και δεν παρουσιάζουν και εκλογικό ενδιαφέρον λόγω μικρού αριθμού ψηφοφόρων αλλά και εξασφαλισμένων για διάφορους λογούς, έχει βέβαια και το άλλοθι ότι κάποιες δημοτικές παρατάξεις, για άλλους λόγους αυτοί, υποστηρίζουν αυτή τη πολιτική των ανισοτήτων.
Κατά τα άλλα ο κ. Δήμαρχος, δέσμιος κυβερνητικών, κομματικών, παραταξιακών, τοπικιστικών οικονομικών, συντεχνιακών κλπ. συμφερόντων, ιδεολογικών και πολιτικών αντιλήψεων του είναι πολύ δύσκολο να πάρει αποφάσεις, ακόμη και σε θέματα που έχει δεσμευθεί, νομίζοντας ότι κρατάει ισορροπίες.
Όλα αυτά όταν αρχίζουν να μεγαλώνουν και να αποκτούν στηρίγματα θα ζητούν περισσότερο χώρο και πιο ισχυρή έκφραση για δικό τους όφελος. Ήδη υπάρχουν έντονα σημάδια, τα όποια λόγω των καταστάσεων είναι συμμαζευμένα αλλά με τη πρώτη ευκαιρία θα εκδηλωθούν.
Πάντως το όραμα για έναν αναμορφωμένο, ισχυρό, αναπτυσσόμενο Δήμο έχει ήδη χαθεί, ακόμη και για τη διαχείριση δυσκολεύουν όλο και πιο πολύ τα πράγματα.
Εκείνο που μένει όμως αδιαπραγμάτευτο είναι η μη αναζήτηση ευθυνών πολίτικων, διοικητικών ποινικών κ.λπ. Τεράστια ποσά για πρόστιμα και απαιτήσεις από δικαστικές αποφάσεις αλλά υπεύθυνος κανένας.
«Η πολιτική των ανισοτήτων και του αποκλεισμού είναι εγκληματική»
ΩτΦ: Θα ήθελα επιγραμματικά να μας καταθέσετε τις προτάσεις σας σχετικά με την ανάπτυξη Δ.Ε. Γραβιάς . Ποιες παρεμβάσεις θα μπορούσαν να γίνουν με δεδομένο ότι λείπει το μεγάλο αστικό κέντρο;
Δ.Μ.: Η ΔΕ Γραβιάς και τα οχτώ χωριά της, μια όμορφη και τα παλαιοτέρα χρόνια παραγωγική περιοχή, πλούσια κτηνοτροφία, καπνά, αμπέλια, σιτηρά, ζωοτροφές, μικρός κάμπος, αρδεύσιμος έστω και με κατάκλιση σε χιλιόμετρα από τα χωριά.
Η Δημοτική Ενότητα Γραβιάς εδώ και τριάντα χρόνια, Από την εποχή του Καποδιστριακού Δήμου, εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς σε άγονη περιοχή. Συρρίκνωση του πληθυσμού και ειδικά του ενεργού, της οικονομικής δραστηριότητας, της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής. Ακόμα και οι εργαζόμενοι στις μεταλλευτικές επιχειρήσεις είναι ελάχιστοι, χωρίς διαθέσιμη ενέργεια, ανύπαρκτες συγκοινωνίες, χωρίς υγειονομικές υπηρεσίες, χωρίς παραγωγική βάση, χωρίς τεχνογνωσία αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, χωρίς αποχέτευση με τα λύματα  να κάνουν βόλτες στα αυλάκια των χωριών και τα ποτάμια. Ελάχιστοι οι επαγγελματίες και τεχνίτες. Φιλί ζωής για τον τόπο η εγκατάσταση οικονομικών μεταναστών που δημιουργήσαν οικογένειες , απέκτησαν σπίτια, ανέπτυξαν τέχνες, έδωσαν ζωή στα χωριά.
Εκείνο που μεσολάβησε ήταν η έντονη μεταλλευτική δραστηριότητα, η αναζήτηση φθηνών εργατών, η έντεχνα συστηματική απομάκρυνση από τις παραδοσιακές ασχολίες με τις πολύ δύσκολες συνθήκες ζωής, η φιλοπρόοδος νοοτροπία και εργατικότητα του πληθυσμού που τον οδήγησε στις πόλεις για σπουδές, τέχνες και εργασία.
Η περιοχή, σύμφωνα με το χωροταξικό σχέδιο της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, είναι περιοχή αποκλειστικής μεταλλευτικής δραστηριότητας.
Το χωροταξικό (ΣΧΟΑΠ) της Δ.Ε καρκινοβατεί μεταξύ μελετητή, μη χρηματοδότησης και άλλα σχετικά. Εκεί μπορεί να γίνει οργανωμένα η συζήτηση  τι πρέπει να γίνει και να κατοχυρωθεί ουσιαστικά ώστε να υπάρχει προοπτική. Σήμερα η ανάπτυξη και προοπτική της περιοχής δεν μπορεί να ιδωθεί ξεκομμένα από τον υπόλοιπο Δήμο, για αυτό έγινε εξάλλου συνένωση, και παρ' όλα τα παραπάνω, έχει πολλά να προσφέρει και ο τόπος αυτός στον Δήμο.
Γι’ αυτό η πολιτική των ανισοτήτων και του αποκλεισμού είναι εγκληματική για τον Δήμο ολόκληρο και όχι μόνο για τις μικρές Δημοτικές Ενότητες.
ΩτΦ: Πολλές φορές η παράταξή σας βάλλει ενάντια στις μεταλλευτικές εταιρίες της περιοχής λέγοντας ότι ουσιαστικά αυτές κυβερνούν τον τόπο. Αυτό δεν είναι υπερβολή; Δεν είναι σαν να ρίχνετε νερό στο μύλο τους με την έννοια ότι , χωρίς ίσως και εσείς να το θέλετε, τους προσδίδετε σχεδόν υπερφυσικές δυνατότητες και άρα τεράστια δύναμη;
Δ.Μ.: Πράγματι η παράταξη μας ισχυρίζεται ότι οι μεταλλευτικές  εταιρείες που δρουν στην περιοχή επηρεάζουν αποφασιστικά την πολιτική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της. Αυτό είναι επακόλουθο της δράσης της άρχουσας τάξης στην κοινωνική δομή μιας και στην περιοχή δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν άλλες επενδύσεις ισχυρών ανταγωνιστικών κεφαλαίων. Οι μικρές μεταλλευτικές εταιρείες απορρίφθηκαν από τις δυο μεγάλες οι οποίες ήρθαν σε συμβιβασμό, μοίρασαν το μετάλλευμα και οι μεταξύ τους διαφορές ήρθαν σε δεύτερη μοίρα. Έτσι τους έμεινε το ελεύθερο πεδίο να ισχυροποιήσουν τα συμφέροντα τους έναντι του κράτους, τυχόν ανταγωνιστούν αλλά και στην περιοχή έναντι μικρότερων συμφερόντων, όπως μικρές τουριστικές μονάδες, κτηνοτροφία, ορεινό τουρισμό, το δελφικό τοπίο, το μπάζωμα της θάλασσας στο Λαρνάκι, η τριτοκοσμική σκάλα φόρτωσης, η μη αποκατάσταση των χώρων εξόρυξης, η μη αντίδραση των εργαζομένων, φθηνό και εξαρτώμενο εργατικό δυναμικό. Ακόμα και την εποχή της υψηλής ζήτησης εργατών έπρεπε με μέσον και δεσμεύσεις να προσληφθεί κάποιος. Αναπτύχθηκε ένα ισχυρό παρακρατικό σύστημά στο οποίο η στάση έναντι της εταιρείας ήταν ζήτημα εθνικής ασφάλειας.
Στα χωριά μας ο ρουφιάνος της εταιρείας είχε αναδειχθεί σε σπουδαίο κοινωνικό παράγοντα μεγάλης έκτασης μεταλλειοκτησία στον Δήμο και τα ισχυρά βάρη που φέρει στις ιδιοκτησίες και στην αξιοποίηση τους, σύμφωνα με τον μεταλλευτικό κώδικα, επηρεάζει την ανάπτυξη της περιοχής.
Επειδή η παραγωγή του μεταλλεύματος πιστώνεται στην Φωκίδα, αυτή παρουσιάζει μεγάλο ακαθάριστο εθνικό προϊόν χωρίς όμως αυτό να αντανακλά στους κατοίκους της. Αποτέλεσμα τα μικρά ποσοστά ενίσχυσης από αναπτυξιακούς νόμους και επιδοτήσεις.
Θα αναφέρω μόνο δυο πρόσφατες περιπτώσεις νομιμοποίησης των συμφερόντων των μεταλλευτικών εταιριών σε βάρος όλων των άλλων και κυρίως του τόπου.
Πρώτη περίπτωση το αναθεωρημένο χωροταξικό της περιφέρειας της Στερεάς Ελλάδας στο οποίο μεγαλύτερο μέρος του Δήμου χαρακτηρίζεται για πρώτη φορά αποκλειστική μεταλλευτική περιοχή. Προς όφελος της βεβαίως αυτής και των κάτοικων της.
Δεύτερη περίπτωση ο νέος νόμος  4685/20 για το περιβάλλον. Παράταση της ισχύος των ΑΕΠΟ για άλλα πέντε χρόνια. Έτσι ενώ η ΑΕΠΟ για τα μεταλλεία της Φωκίδας, η οποία έχει εγκριθεί για πρώτη φορά το 2003 με ισχύ πέντε χρόνια, έληγε μετά από παρατάσεις στις 26/8/2020, φθάνει το 2025. Η ΑΕΠΟ αυτή στηρίζεται σε μια ΜΠΕ του 2000 εντελώς αναξιόπιστη, παραπλανητική και ελλιπής. Είναι η ΜΠΕ που έδινε την Αλεφάντω 2 χιλ. από τα Καστέλλια και χωρίς ορατότητα. Το χαρακτηριστικό είναι ότι το γνώριζαν από πριν ότι θα γίνει έτσι και την ώρα που ήθελαν και δεν έκαναν καμιά ενέργεια για έκδοση νέας ΜΠΕ. Η αποκατάσταση των παλιών ορυγμάτων μεταφέρεται στο μέλλον. Ο έλεγχος τήρησης των περιβαλλοντικών ορών ανύπαρκτη.
Εκείνο όμως που η παράταξη μας δε δέχθηκε ποτέ είναι ότι είναι παντοδύναμες. Ήμασταν οι μόνοι που προσφύγαμε σε υπηρεσίες ανεξάρτητες αρχές, συγκεντρώσεις, ενημερώσεις πολιτών αναδείξαμε  ότι η εταιρεία δεν είναι αξιόπιστη όπως παρουσιάζεται, δεν τηρούσε τους περιβαλλοντικούς όρους και τα μέτρα ασφάλειας και υγείας κατά τη διάρκεια της εργασίας. Προκαλέσαμε και καταφέραμε την αυτεπάγγελτη ποινική δίωξη και καταδίκη στελεχών της εταιρείας και για πρώτη φορά την ανάκληση άδειας επέμβασης σε χώρο εκμετάλλευσης, όπως είναι η Αλεφάντω στα Καστελλια, όλα αυτά με πολλή προσπάθεια και ανιδιοτελή εργασία.
ΩτΦ: Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε με τα Αλεφαντάκια; Η εταιρία ισχυρίζεται ότι δεν θα προχωρήσει σε επιφανειακές εξορύξεις…
Δ.Μ.: Το τοπωνύμιο «Αλεφαντάκια» ούτε υπαρκτό είναι ούτε δίνει τη σπουδαιότητα της περιοχής. Επινοήθηκε από τα στελέχη της μεταλλευτικής εταιρείας για να υποβαθμίσει τη θέση της περιοχής εξόρυξης σε σχέση με το χωριό Καστέλλια. Καλό είναι λοιπόν να μην χρησιμοποιείται. Υπάρχει το ύψωμα Αλεφάντω, όπως αναφέρεται στους χάρτες της ΓΥΣ, πάνω από τα Καστέλλια σε πολύ μικρή απόσταση από αυτά και ο χώρος που ζητείται για εξόρυξη είναι προστατευτικό δάσος, το κεφαλάρι του χωριού, έκτασης 90 στρεμμάτων περίπου.
Όπως είναι γνωστό στο χώρο είχε δοθεί άδεια επέμβασης από τη Δ/νση Δασών Φωκίδας, ενώ παλιότερα είχε απορριφθεί με υπουργική απόφαση, με διαδικασίες ανομολόγητες. Αυτή η άδεια ανακλήθηκε, με τις κινητοποιήσεις των κατοίκων και πολύ δουλειά για ανάδειξη του θέματος, γιατί δεν υπήρχε τίποτε να τη στηρίξει.
Η εταιρεία προσέφυγε στα διοικητικά δικαστήρια, ότι κακώς ανακλήθηκε, η υπόθεση εκδικάστηκε το Δεκέμβριο του 2019 και περιμένουμε την απόφαση.
Με πρότασή μας το Δ.Σ. του Δήμου το 2018 πήρε ομόφωνη απόφαση το δάσος της Αλεφάντως να χαρακτηρισθεί σαν προστατευτικό, όπως είναι και η Δ/νση Δασών το αναγνωρίζει, ώστε να αποκτήσει τα ευεργετήματα του προστατευτικού δάσους και να πάψουν να το επιβουλεύονται.
Η δημοτική αρχή η τωρινή και η παλαιότερη με διάφορες προφάσεις είναι παντελώς αδιάφορη. Δεν έχει ανατεθεί ακόμη η δημιουργία του απαραίτητου φακέλου για να υποβληθεί στη Δ/νση Δασών.
Οι προθέσεις της εταιρείας άσχετα με το τι διαδίδει είναι προθέσεις αρπακτικού. Μεγάλη ποσότητα, αρίστης ποιότητας επιφανειακό μετάλλευμα. Σαράντα χρόνια προσπαθεί στη κυριολεξία να το αρπάξει χρησιμοποιώντας κάθε μέσο συμβατό ή ανήθικο, εξευτελίζοντας υπηρεσίες και πρόσωπα.
Εξάλλου ποτέ συγκεκριμένα δεν έχει δηλώσει ότι δεν θα εκμεταλλευθεί την Αλεφάντω.
Το κακό είναι ότι με το νέο νόμο 4685/20 παρατείνεται η ισχύς της ΑΕΠΟ και από τα πέντε χρόνια φθάνει τα είκοσι πέντε. Έτσι δεν δίνεται η δυνατότητα επανεξέτασης της ΑΕΠΟ, απαραίτητη για την εκμετάλλευση και διαφορετική από την άδεια επέμβασης.
ΩτΦ: Σε σχέση με τα μεταλλεία παρακολουθώ χρόνια τις απόψεις της παράταξής σας η οποία κινείται στα όρια της ευρύτερης αριστεράς. Θα ήθελα να μου πείτε την πρότασή σας για το ιδιοκτησιακό.
Δ.Μ.: Στο αστικό κράτος τα εργαλεία, οι μηχανές, η τεχνογνωσία στο σύνολό της ανήκουν στους έχοντες το κεφάλαιο. Το μετάλλευμα όμως είναι περιουσία της χώρας όλου του λαού. Ούτε του εκμεταλλευτή, ούτε του εργαζόμενου, ούτε του κυβερνήτη. Η άποψη ότι είμαι ευτυχής διότι με προσέλαβαν στην εργασία να γκρεμίσω το σπίτι μου είναι μια απαίσια, απάνθρωπη, καπιταλιστική άποψη.
Η παραχώρηση εκμετάλλευσης των δημοσίων μεταλλείων γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο που ορίζει ο νόμος, συντάσσεται συμβολαιογραφική πράξη όπου ορίζονται οι όροι, οι υποχρεώσεις και η διάρκειά της.
Τις υποχρεώσεις που έχουν οι μεταλλευτικές στο τόπο μας δεν τις εφαρμόζουν ποτέ ούτε τους έχει ελέγξει κανείς για αυτό.
Από το 2016 έχω δημοσιεύσει εργασία μου με τίτλο «Η ιστορία της λεηλασίας του ορυκτού πλούτου της Φωκίδας» στην οποία αναφέρω πολλά στοιχεία και εξετάζω πολλά σχετικά θέματα.
Θα αναφέρω μερικά χαρακτηριστικά. Για την αξία του μεταλλεύματος το κράτος δεν εισπράττει τίποτε.
Από το νόμο του 1910 απαγορευόταν η παραχώρηση μεταλλείων σε αλλοδαπούς, πρόσωπα ή εταιρείες.
Το ισχύον συμβόλαιο έγινε το 1956 και ήταν διάρκειας πέντε ετών. Με διάφορα τερτίπια, ακόμη και αλλαγή του Αστικού Κώδικα, έφεραν τη διάρκεια έως το 2026.
Η εφαρμογή των περιβαλλοντικών και άλλων όρων είναι υποχρεωτική με ποινή την αφαίρεση της παραχώρησης.
Ο ιδιοκτήτης λαός έχει σπουδαίο λόγο να ασχοληθεί με την περιουσία του και οι εκπρόσωποί του να απαιτούν τα δικαιώματά του. Όπως «γίνεται» στη Φωκίδα.
Εμείς δεν είμαστε κατά της εκμετάλλευσης του μεταλλεύματος. Είμαστε κατά των επιφανειακών εξορύξεων και τώρα και πάντα ανεξάρτητα από το ποιος κάνει την εκμετάλλευση.
Απαιτούμε την τήρηση του νόμου σε κάθε δραστηριότητα, των περιβαλλοντικών και άλλων όρων.
Απαιτούμε τίμημα για το προϊόν μέρος του οποίου να αποδίδεται στο Δήμο που ανήκει ο χώρος.
Πρέπει να παίρνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα, ακόμη και χρηματοδότηση από την ίδια, ώστε η μεταλλευτική δραστηριότητα να μην είναι μονοκαλλιέργεια στον τόπο. Παλεύουμε για αποφάσεις προς το συμφέρον του τόπου, των εργαζομένων, του λαού.
«Μια νέα «Αλεφάντω» γεννήθηκε στα Καστέλλια»
ΩτΦ: Γιατί διαφωνήσατε με την επένδυση του υδροηλεκτρικού στα Καστέλλια;
Δ.Μ.: Ποιος είπε ότι διαφωνήσαμε με αυτή την επένδυση. Δεν μας ρώτησε κανένας αν είμαστε υπέρ ή κατά, ούτε πήραμε θέση, ούτε τελικά προβλέπεται κάτι τέτοιο. Εμείς εκφράσαμε άποψη και ψηφίσαμε για αυτό που ήταν το θέμα μας.
Το θέμα ήταν «Γνωμοδότηση για ΜΠΕ» και όχι έγκρισή της, ούτε βέβαια απόφαση αδείας εγκατάστασης, λειτουργίας, παραγωγής, ίδρυσης ή έκδοσης ΑΕΠΟ. Τώρα γιατί η προσπάθεια των εμπλεκόμενων, ακόμη και του Δημάρχου, τη θέση για τη ΜΠΕ να τη μετατρέψουν για ίδρυση ή όχι είναι προσπάθεια συγκάλυψης της απαράδεκτης ΜΠΕ.
Η αλήθεια είναι ότι μια νέα «Αλεφάντω» γεννήθηκε στα Καστέλλια.
Να σημειώσουμε ότι το θέμα είχε έρθει πάλι το 2018 στο Δ.Σ. με το χώρο της υδροληψίας να ανήκει τότε στην Τ.Κ. Καλοσκοπής, και τότε τα Τ.Σ. Καστελλίων και Καλοσκοπής είχαν γνωμοδοτήσει ομόφωνα αρνητικά όπως και το Δ.Σ. κατά πλειοψηφία. Υπάρχουν πολλές ελλείψεις στην ΜΠΕ και πολλά σημεία προβληματικά ως απαράδεκτα, όπως αυτά παρουσιάσθηκαν στην εισήγηση, θα σταθούμε σε τρία από αυτά.
Πρώτα όμως θα καταγγείλουμε το γεγονός, όπως κάναμε και στο Δ.Σ., ότι μας καλούσαν να γνωμοδοτήσουμε για τη ΜΠΕ η οποία δεν μας είχε γνωστοποιηθεί ούτε αντίγραφό της υπήρχε στην αίθουσα ή αλλού προσβάσιμο. Αυτό το θεωρούμε σκόπιμο και απαράδεκτο και μόνο για αυτό θα ψηφίζαμε κατά.1) Τη θέση υδροληψίας από τις 9/4/2017 βεβαίωνε η Δ.Τ.Υ. του Δήμου, με έγγραφό της, στη Τ.Κ. Καλοσκοπής. Τώρα η ίδια θέση, χωρίς καμία απόφαση κανενός με το έτσι μας βολεύει, ανήκει στη Τ.Κ. Καστελλίων. Αυτό έχει αποτέλεσμα να μην ζητήσουν γνωμοδότηση από το Τ.Σ. Καλοσκοπής, που έχει εκφράσει ομόφωνα άρνηση, αλλά και μη λήψη από αυτό των προβλεπομένων ανταποδοτικών. Η γνωμοδότηση του ΤΑ. Καστελλίων ήταν θετική με ισοψηφία.
Όλη αυτή η κατάσταση έφερε αντιπαράθεση και διχόνοια.
2) Στη λεκάνη απορροής που θα κατασκευασθεί το έργο υπάρχουν αδειοδοτημένες σε λειτουργία είκοσι πηγές από τις οποίες υδρεύονται οι Τ.Κ. Καλοσκοπής, Καστελλίων Οινοχορίου, Σκλήθρου
Το έργο διέρχεται σε πολλές από αυτές από τη ζώνη προστασίας τους και σε κάποιες από τη ζώνη απόλυτης προστασίας τους.
Η συγκέντρωση των νερών και η εξαφάνισή τους στον αγωγό για 3 χιλιόμετρα, κατά τη γνώμη μας, επηρεάζει τις πηγές οι οποίες αν υποστούν βλάβη δεν επανέρχονται. Θεωρούμε απαραίτητο η ΜΠΕ με επιστημονικό τρόπο, υδρογεωλογική μελέτη, να βεβαιώνει ότι οι πηγές δεν θα επηρεασθούν από το έργο.
Αντί για αυτό η ΜΠΕ τις αγνοεί, ούτε τις αναφέρει καν. Πώς θα γνωμοδοτήσουμε θετικά;
3) Για την αξιοποιήσιμη παροχή, έλεγε η εισήγηση, ότι θα επιστρέψει στον υδραύλακα στη θέση Λόγγες. Αυτή η παροχή καταλήγει υψομετρικά δέκα και πλέον μέτρα κάτω από τον υδραύλακα. Το ερώτημα πώς θα ανέβει το νερό δεν απαντήθηκε ποτέ παρά τις πιέσεις. Χωρίς συγκεκριμένο έργο και χρήση αντλίας δεν μπορεί να ανέβει και δεν έχουν τέτοιο σκοπό. Άρα όλο το αξιοποιήσιμο νερό χάνεται για τα Καστέλλια αφού καταλήγει στο ποτάμι και όλους τους κρίσιμους μήνες αυτό είναι όλο το νερό. Για αυτούς τους λόγους και όχι μόνο ψηφίσαμε ΚΑΤΑ. Θέλω όμως να επισημάνω κάτι πρωτοφανές και απαράδεκτο που συνέβη. Την εισήγηση έκανε σύμβουλος του Δημάρχου, ανεύθυνος υπηρεσιακά. Βέβαια την ευθύνη για ό,τι ανέφερε την έχει ο Δήμαρχος που τον όρισε. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας κλήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις και να συμπληρώσει την εισήγηση. Στη γραπτή εισήγηση ανέφεραν ότι σύμφωνα με τη ΜΠΕ 200 μ. πριν τη μονάδα με ειδική κατασκευή, που περιγραφόταν κιόλας, θα έφευγε νερό σε σωλήνα διαμέτρου Φ200 mm για τις ανάγκες ιχθυοκαλλιέργειας και άρδευσης. Αυτό ήταν το κύριο επιχείρημα που παρουσιάσθηκε και στο Τ.Σ. Καστελλίων και έπεισε τους κατοίκους και το Δ.Σ. ότι δεν κινδυνεύει η άρδευση στο χωριό. Μάλιστα έλεγαν ότι σύμφωνα με τη ΜΠΕ πάντα, θα άνοιγαν όσο ήθελαν την βάνα.
Όπως όμως ανακαλύψαμε η πρόβλεψη αυτή ανακλήθηκε από τη ΜΠΕ με επιστολή της εταιρείας στις αρμόδιες υπηρεσίες στις 20/3/2018 ένα μήνα μετά την απόρριψη της ΜΠΕ από το Δ.Σ. του Δήμου. Οι υπηρεσίες αυτές μεταφέρουν αυτή την αλλαγή σε όλες τις αποφάσεις και έγγραφά τους από τότε. Η πράξη αυτή στηριζόμενη σε νόμιμες διεργασίες έγινε για να εξασφαλίσει τα συμφέροντα της επένδυσης, ανατρέποντας τις μέχρι τώρα συνήθειες και πρακτικές, θίγοντας ανημέρωτους κατοίκους. Δηλαδή για όσο χρόνο λειτουργεί η μονάδα, για τουλάχιστον πενήντα χρόνια αρδευτικό νερό για τα Καστέλλια δεν υπάρχει ούτε σταγόνα, παρά τα όσα αντίθετα ανέφεραν και υποστήριζαν. Αυτό δεν είναι παραπληροφόρηση. Είναι καραμπινάτη απάτη.
Και ο μεν σύμβουλος άπειρος, ανεπαρκής, αδιάβαστος αυτό που του έδωσαν δεν το μελέτησε, δεν το έψαξε όπως είχε υποχρέωση. Ο υπεύθυνος ας αναλάβει τις ευθύνες του.
Ο εκπρόσωπος όμως της εταιρείας που γνωρίζει και εξαπατούσε ανερυθρίαστα πιστεύει ότι με το έτσι θέλω και απάτες από την αρχή θα λειτουργήσει παραγωγική μονάδα ή άλλα έχει προγραμματίσει;
Και ο Δήμαρχος που έλεγε ότι ξέρει τη μελέτη και οι άλλοι που είχαν διαβάσει τη μελέτη την είχαν βρει άριστη, πια μελέτη ήξεραν και ήταν αυτή που ψήφισαν ή τους κορόιδεψαν.
Εμείς κάναμε τις απαραίτητες ενέργειες να φανεί η απάτη σε κάθε ενδιαφερόμενο υπηρεσίες και κατοίκους. Έτσι έγινε γνωστό και το πώς λειτουργεί ο δήμος Δελφών. Αντί λοιπόν να δίνουμε εμείς εξηγήσεις γιατί ψηφίσαμε κατά, πρέπει άλλοι να δώσουν εξηγήσεις τι ψήφισαν υπέρ.
ΩτΦ: Οι Πολίτες στο Προσκήνιο αρκετές φορές έχουν απευθυνθεί στη Δικαιοσύνη για πολλά θέματα, όπως πρόσφατα για την πλατεία Θεάτρου. Ωστόσο, τα πολιτικά θέματα δεν πρέπει να έχουν πολιτική αντιμετώπιση;
Δ.Μ.: Η παράταξη ποτέ δεν έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη για πολιτικές θέσεις και ούτε πρόκειται ποτέ να συμβεί αυτό. Είμαστε από αυτούς που έχουν πληρώσει βαρύ τίμημα για αυτές.
Έχω κάνει δύο μηνυτήριες αναφορές, να εξετασθούν δύο θέματα από τη δικαιοσύνη. Η μία ήταν το 2013, κατάγγειλα με στοιχεία ότι η μεταλλευτική εταιρεία δεν εφαρμόζει τους περιβαλλοντικούς όρους όπως έχει υποχρέωση. Η πράξη αυτή τάραξε τα μέχρι τότε ήρεμα νερά και έφθασε το θέμα να αναφέρεται στην ετήσια έκθεση της ανεξάρτητης αρχής «Συνήγορος του Πολίτη» και η τακτική της εταιρείας έδειξε σημεία αλλαγής. Το πώς αυτό αξιοποιήθηκε είναι άλλο θέμα.
Η άλλη ήταν το 2016 το θέμα του σχολείου στα Καστέλλια. Πιστεύετε ότι η ρεμούλα του δημοσίου χρήματος είναι ζήτημα πολιτικό και όχι ποινικό. Δεν είδα κάποιον να αναλαμβάνει πολιτική ευθύνη για το ζήτημα αυτό.
Το ίδιο ερώτημα θα θέσω και για τη πλατεία θεάτρου της Ιτέας.
Πιστεύετε ότι η δημιουργία και έγκριση δεύτερης πράξης αναλογισμού, από το πουθενά χωρίς συντάκτη και αιτιολογία, για να δώσει ευκαιρία σε κάποιους να δημιουργήσουν αξιώσεις σε βάρος του δήμου και των περιοίκων, ενώ υπάρχει η πρώτη, η οποία λειτουργεί έχει δημιουργήσει κατοικίες και περιουσίες, είναι πολιτικό ζήτημα; Εμείς και οι άλλες παρατάξεις της Ελάσσωνος αντιπολίτευσης αυτό ζητήσαμε με τη μηνυτήρια αναφορά μας, τη νομιμότητά της δεύτερης πράξης αναλογισμού. Τώρα αν η ανάκριση και διερεύνηση πάει και πάρα πέρα δεν είναι δικό μας ζήτημα.
Όλες οι άλλες φορές που παρεστήκαμε σαν μάρτυρες στα δικαστήρια ήταν από αυτεπάγγελτες διώξεις, που προκάλεσαν υπηρεσίες στις οποίες είχαμε απευθυνθεί, ζητώντας διερεύνηση και εξηγήσεις για διάφορα θέματα. Αυτό το δικαίωμα δε θα το απεμπολήσουμε.
ΩτΦ: Η παράταξή σας έχει κατέβει τρεις φορές σε εκλογές, αλλά καμιά δεν κατάφερε να κάνει την έκπληξη, ούτε καν το 2014 που είχε τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ. Πιστεύετε ότι μπορεί να μακροημερεύσει κατεβαίνοντας αυτόνομη ή άμεσα πρέπει να αναζητηθούν συνεργασίες;
Δ.Μ.: Η παράταξη «ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ» είναι μια κίνηση πολιτών καθαρά αυτοδιοικητική στην οποία συγκεντρώνονται δημότες που τους ενδιαφέρουν τα θέματα του δήμου, χωρίς δεσμεύσεις καταστατικές, κομματικές, πολιτικές, ιδεολογικές κ.ά.. Η διακήρυξη θέσεων κρατάει τη παράταξη εδώ και πάνω από δέκα χρόνια πάντα ενεργή με θέσεις, προτάσεις και διεκδικήσεις στα δρώμενα του Δήμου. Θα συνεχίσει να υπάρχει όσο θα είναι χρήσιμη στη κοινότητα και ένα τμήμα αυτής αυτό το εκφράζει και στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Εμείς θέλουμε, μπορούμε και διεκδικούμε να έχουμε μεγαλύτερο ρόλο ακόμη και τον πρώτο στα του δήμου. Αυτό όμως δεν το αποφασίζουμε εμείς.
Όσον αφορά τη στήριξη από το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ στις προηγούμενες εκλογές, πρέπει να γνωρίζετε, ότι κανένα κόμμα δεν στηρίζει σε τέτοια θέματα κινήσεις πολιτών τις οποίες δεν ελέγχει και δεν πατρονάρει.
Πώς μας στήριξε λοιπόν; Με απόψεις; Με θέσεις; Οργανωτικά; Με υποψηφίους; Είδατε πότε, υπάρχει στο αρχείο σας; κάποια ανακοίνωση στήριξης της κίνησης; Εμείς στηρίξαμε το ΣΥΡΙΖΑ εκείνο το διάστημα με διάφορους τρόπους ακόμη και υποψήφιους. Το ότι πολίτες που ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ στις βουλευτικές, ψήφισαν και ΠΟΛΙΤΕΣ στις δημοτικές, ήταν θέμα αυτών, όπως συνέβη και με άλλα κόμματα, και όχι του ΣΥΡΙΖΑ. Η εποχή έχω κουκιά και θα σου δώσω έχει περάσει χωρίς επιστροφή.
Όσο για τις συνεργασίες η παράταξή μας είναι η έκφραση της συνεργασίας, ανοιχτή σε όλους με ένα στόχο: δημοκρατικό αναπτυξιακό δήμο, να αξιοποιεί τις δυνάμεις του. Με ανοιχτές συνελεύσεις στις οποίες καλούμε όλους τους πολίτες να πάρουν θέσεις και να εκφράσουν τη θέλησή τους παίρνοντας αποφάσεις ακόμη και για τον επικεφαλή του ψηφοδελτίου μας. Σε κομματικές συμπράξεις αδιαφανείς «συνεργασίες», προσωπικές εξυπηρετήσεις σε μοίρασμα της πίτας κ.λπ. δεν πρόκειται να συμμετάσχουμε γιατί από τη φύση μας δεν μπορούμε.
ΩτΦ: Ποια είναι η άποψή σας για το διαγώνιο και τη στάση της περιφέρειας για το μικρό κομμάτι Γραβιά – Βάργιανη;
Δ.Μ.: Η κατασκευή ενός έργου μεγάλου, σε όγκο, χρηματοδότηση και παραγόμενα αποτελέσματα τα οποία προκύπτουν, για άλλους θετικά για άλλους αρνητικά, είναι θέμα συμφερόντων που επικρατούν στη διεκδίκηση για τον αν θα κατασκευασθεί ή όχι. Το ίδιο συμβαίνει και με τον ονομαζόμενο διαγώνιο άξονα που μας ενδιαφέρει. Πρέπει να εξετάσουμε ποια συμφέροντα είναι υπέρ της κατασκευής και ποια είναι κατά, πώς αυτά διεκδικούνται και πώς εκφράζονται.
Ο διαγώνιος με την κυκλοφορία που θα εξυπηρετήσει έχει επίδραση στα οικονομικά συμφέροντα των παραχωρησιούχων των άλλων οδικών αξόνων: ΠΑΘΕ, Ιόνια Οδό, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, Ε65, Εγνατίας Οδού, ακόμη και ο δευτερεύον άξονας Ιτέας Λειβαδιάς. Οι μεγάλες αυτές Ευρωπαϊκές εταιρείες, με τις πολιτικές τους επιρροές είναι σύμμαχοί μας στη κατασκευή του διαγώνιου ή αντίπαλοι; Σε καμία περίπτωση αδιάφοροι. Αν ψαχθούν οι συμβάσεις παραχωρήσεις αυτών των αξόνων μπορεί να βρεθεί πως έχουν κατοχυρωθεί τα συμφέροντά τους. Έχετε υπ’ όψη σας κάποιον σχετικό υπουργό να έχει πάρει θέση υπέρ του διαγώνιου να τον έχει υποσχεθεί έστω.
Στο τμήμα του δρόμου Γραβιά – Ιτέα ο κύριος καθημερινός χρήστης του είναι οι μεταλλευτικές εταιρείες. Αυτές γνωρίζουν τα συμφέροντά τους και με τη πολιτική δύναμη που διαθέτουν τα διεκδικούν. Δε βγάζουν όμως και τελάλη. Εδώ και δέκα πέντε χρόνια, αναλύοντας το εγκριθέν τότε χωροταξικό της περιφέρειας αναφέρω πέντε ισχυρούς λόγους που δεν θέλουν τη κατασκευή στο τμήμα Γραβιά Ιτέα, όπως τουλάχιστον το θέλουμε εμείς. Θυμάται κανείς αίτημα των εταιρειών για κατασκευή του δρόμου; Και δεν είναι τυχαίο ότι παράγοντες, κοντά στις εταιρείες, έβαζαν προτεραιότητα το τμήμα Ιτέας – Γαλαξίδι, για λόγους διασκέδασης.
Εμείς ζητάμε ένα δρόμο που να συντομεύει τη διαδρομή, να αποφεύγει τις στροφές, τις ανηφόρες κατηφόρες, τους πάγους και τις ομίχλες στον αυχένα του 51 με όλα τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Η χάραξη που προτείνεται δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις αυτές. Ο δήμος δεν φρόντισε ως τώρα να διευκολύνει να μάθουμε αυτή τη χάραξη και τα λοιπά στοιχεία της μελέτης.
Ποια συμφέροντα διεκδικούν τη κατασκευή του δρόμου. Αυτά των κατοίκων της Φωκίδας, για επικοινωνία των κατοίκων με την έδρα του δήμου της νομαρχίας, το νοσοκομείο, τα δικαστήρια και άλλες υπηρεσίες. Και ακόμη κάποιων επαγγελματιών που ελπίζουν ένα άνοιγμα του τόπου προς άλλες αγορές.
Πώς αυτά διεκδικούνται από το Δήμο μας και την Αντιπεριφέρεια; Ανύπαρκτες ενέργειες. Ένα ψήφισμα πριν λίγους μήνες χωρίς ουσία, και προσωπικές επαφές. Τώρα το τμήμα Γραβιά – Βαργιάνη που ήταν «έτοιμη» η μελέτη εδώ και χρόνια για να γίνει η αρχή του έργου, «εξασφαλίστηκε» χρηματοδότηση, το παίξαμε προεκλογικά σε όλα τα επίπεδα, όλοι είχαν προσφέρει στην επίτευξη του στόχου, φωτογραφίες, λόγοι δεκαρικοί και άλλα διάφορα. Τώρα ήρθε η αποκάλυψη. Δεν υπάρχει διευθέτηση του ρέματος, που περνάει μέσα και κατά μήκος της Γραβιάς άρα δεν υπάρχει υδραυλική μελέτη, αναπόσπαστο ουσιαστικό τμήμα της μελέτης άρα δεν υπάρχει μελέτη στο σύνολό της.
Οι απαλλοτριώσεις επίσης αναπόσπαστο τμήμα της μελέτης και υλοποιήσιμο από την αρχή δεν υπάρχουν. Τώρα ανακαλύφθηκε; Δεν το ήξερε η υπηρεσία; Οι πολιτικοί προϊστάμενοι τι γνώριζαν;
Η τακτική να εντάσσεται κάποιο έργο σε χρηματοδότηση, αλλά να μην κατασκευάζεται με διάφορες προφάσεις, σκόπιμες παραλήψεις κ.λπ. και στο τέλος της χρονιάς να απεντάσσεται, εφαρμόζετε κατά κόρον από τους φορείς κατασκευής των έργων. Λύνει πολιτικάντικα προβλήματα. Αλλά το ψέμα έχει κοντά ποδάρια, και καλό είναι οι πρώην πανηγυρίζοντες, γνώριζαν ή αγνοούσαν τη πραγματικότητα, να αφήσουν αυτή την ασχολία και να πάνε σπίτια τους.
 

Ημερομηνία δημοσίευσης:26/08/2020


orafok.gr

ECS - E-Content Systems

 http://www.orafok.gr

ΕΠΟΜΕΝΟ
« Prev Post
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
Next Post »

Δημοσίευση Σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 7 ημερών