
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από τη Μόνιμη Επιτροπή Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL) ως Παγκόσμια Ημέρα Λογοθεραπείας, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία, καθώς και στην ανάδειξη του έργου των επιστημόνων του κλάδου της λογοθεραπείας.
Φορείς και ασθενείς. Σοβαρό Θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Λογοθεραπείας είναι «Η δυσπραξία της ομιλίας στα παιδιά». Αποτέλεσε και σχεδόν αποκλειστικό ζήτημα την Ευρωπαϊκή ημέρα του 2016. Η δυσπραξία είναι μια νευρολογική διαταραχή η οποία επηρεάζει τον συντονισμό των κινήσεων. Κάποιοι άνθρωποι παρουσιάζουν δυσπραξία της ομιλίας η οποία επηρεάζει την ακρίβεια και συνέπεια της άρθρωσής τους. Για παράδειγμα, κάποια παιδιά δεν μπορούν να πουν την ίδια λέξη σωστά ξανά και ξανά παρ' όλο που, μερικές φορές, την αρθρώνουν σωστά. Επίσης, τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται ιδιαίτερα να αρθρώσουν σωστά ορισμένους φθόγγους. Επηρεάζεται ακόμη και η εκφορά των φωνηέντων. Η ομιλία τους ακούγεται επίπεδη και μονότονη. Υπολογίζεται ότι το 0,2% των παιδιών παρουσιάζει δυσπραξία και ότι η ομάδα αυτή αποτελεί το 4,3% των παιδιών που παραπέμπονται με αίτημα την διαταραχή της ομιλίας τους. Να πω πως θεωρώ πως αυτά τα νούμερα είναι πενιχρά και καθόλου αντικειμενικά στην πραγματικότητα. Έχοντας κι εγώ αρκετές δυσκολίες κατά τα παιδικά μου χρόνια, αντιμετώπισα και ξέρω πόσο συντηρητική και κλειστή μπορεί να είναι μία κοινωνία σε τέτοιου είδους άτομα αλλά και πόσο μάλλον να τα αναγνωρίσει. Συχνά παιδιά πέφτουν θύμα γέλωτα και bullying από τους συνομήλικους τους αλλά και από μεγαλυτέρους που δεν δίνουν την σωστή βαρύτητα στο αντικείμενο. Η δυσπραξία της ομιλίας μπορεί να παρουσιάζεται ως αυθύπαρκτη διαταραχή ή να συνυπάρχει με άλλες δυσκολίες. Πλήττει περισσότερο τα αγόρια από τα κορίτσια. Η δυσπραξία καθιστά δυσκατάληπτη - ή και ακατάληπτη - την ομιλία του παιδιού και επηρεάζει σε μεγάλο βάθος την κοινωνική τους επικοινωνία και την μαθησιακή τους εξέλιξη και πρόοδο στο σχολείο. Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης - κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, οποιαδήποτε κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής και την παραγωγή λόγου των βαρήκοων. Οι διαταραχές λόγου μπορούν να ταξινομηθούν στις παρακάτω κατηγορίες: • Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες) • Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός) • Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία) • Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες) • Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις) • Γραμματικές και συντακτικές ανωμαλίες • Διαταραχές γραφής και ανάγνωσης • Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαρθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής) Θέλω να γνωρίζετε ότι κανείς δεν είναι τέλειος. Σε μια κοινωνία που καθημερινά χρησιμοποιούμε λιγότερες από 600 διαφορετικές λέξεις την ημέρα η λογο-πενία είναι μία από τις μάστιγες της εποχής μας. Οι μεγάλοι παρασυρόμενοι από την νεολαία αλλά και τανάπαλιν οι νέοι από τους μεγάλους αναμασάμε στην καθημερινότητά μας ένα λιτό και άτεχνο λεξιλόγιο που συντελεί στην αύξηση της ημιμάθεια και στην έλλειψη ενδιαφέροντος της γλώσσας. Αυτό και μόνο προκαλεί σοβαρές διαταραχές και δυσκολίες στα νέα άτομα: μειωμένη εγκεφαλική λειτουργία, παθητικότητα και αδιαφορία που δεν συνδράμουν στην σωστή ανάπτυξη και διαχείριση των επικοινωνιακών μας αναγκών. Καλό είναι να μιλάμε στα παιδιά μας. Να τα βοηθάμε να εκλεπτύνουν το λεξιλόγιό τους και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ανθρώπου που... έμαθε την ελληνική γλώσσα στο σημείο να γίνει εθνικός μας ποιητής. Του πήρε 30 χρόνια. Βέβαια δεν έπασχε από κάποια δυσπραξια στην άρθρωση ή στην επικοινωνία του αλλά ήταν διγλωττος. Το παράδειγμα αυτό αντιπαραβάλλεται στο άρθρο μας για να δείξουμε πως με σκληρή δουλειά και κόπο μπορεί κανείς να βελτιώσει αλλά και να ξεπεράσει, κάθε πρόβλημα, αυτός ήταν ο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, ο εθνικός μας ποιητής
Πηγές: Σαν σήμερα. Sansimera.gr
Κατερίνα Τικτοπούλου, «Παρατηρήσεις για τη διγλωσσία του Σολωμού: ανάμεσα στα ιταλικά και τα ελληνικά».
Μνήμη Ελένης Τσαντσάνογλου. Εκδοτικά και ερμηνευτικά ζητήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Πρακτικά Ζ΄ Επιστημονικής Συνάντησης, Υπεύθυνος: Χ.Λ. Καράογλου, Θεσσαλονίκη 1998, 210.
Bιβή Μαρκάτου


Δημοσίευση Σχολίου